ابتلا به سرطان در خراسان رضوی از میانگین کشوری پایین تر است

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر علی میری روز چهارشنبه در نشست کارگروه سلامت وامنیت غذایی استان خراسان رضوی افزود: در حال حاضر شاخص میانگین ابتلا به سرطان در کشور، 44 در صد هزار نفر جمعیت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر علی میری روز چهارشنبه در نشست کارگروه سلامت وامنیت غذایی استان خراسان رضوی افزود: در حال حاضر شاخص میانگین ابتلا به سرطان در کشور، 44 در صد هزار نفر جمعیت است.

وی با بیان اینکه ابتلا به سرطان در دنیا از سن 45 سال و در ایران از 35 سالگی آغاز می شود، اظهار کرد: اگرچه به نسبت آمارهای جهانی ایران از وضعیت بهتری برخوردار است، اما در سن ابتلا به سرطان 10 سال جوان تر هستیم که باید این موضوع با رعایت موارد پیشگیرانه، انجام غربالگری های لازم، تغذیه سالم و فعالیت بدنی مورد توجه قرار بگیرد.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: بسیاری از بیماری های مزمن غیرواگیر ارتباط مستقیمی با سبک زندگی ناسالم دارد، لذا با تغییر در سبک زندگی می توان از ابتلا به بسیاری از بیماری‎ های مزمن غیرواگیر از جمله سرطان به دور بود.

میری ادامه داد: تغذیه مناسب، مصرف سبزی و میوه ، استفاده نکردن از الکل و دخانیات، کم کردن مصرف فست فودها و غذاهای فرآوری شده، تحرک و فعالیت بدنی مناسب از جمله اقدامات پیشگیری از سرطان و بیماری های غیر واگیردار است.

تاثیر 90 درصدی تشخیص سریع در درمان سرطان

مدیر گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه آمار سرطان در ایران رو به افزایش است، گفت: با کمال تاسف باید بگوییم که شیب آن در کشور از متوسط جهانی بیشتر است و نکته بسیار مهم دیگر اینکه هم سن ابتلا کاهش یافته و هم تعداد مبتلایان بیشتر شده است.

دکتر سید امیر آل داوود افزود: به منظور دوری از سرطان باید اقدامات پیشگیرانه و غربالگری های آن را مورد توجه قرار داد، چراکه شناسایی و تخصیص صحیح و زودهنگام سرطان بین 80 تا 90 درصد در درمان این بیماری موثر است.

وی بیان کرد: اما اگر تشخیص بیماری دیرهنگام و در مرحله شدید آن انجام شود، میزان موفقیت بین 20 تا 30 است و در چنین مواقعی درمان بیمار با نتیجه خوبی همراه نیست.

به گفته وی، باید با مراجعه به موقع به مراکز بهداشت و مطب پزشک از تشدید بیماری سرطان جلوگیری کرد، پرهیز از مراجعه به افراد فاقد تخصص یا مداخله گران سلامت مورد تاکید است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از مهمترین دلایل ایجاد سرطان ها، مصرف انواع دخانیات به ویژه سیگار و قلیان است و نکته نگران کننده تر کاهش سن مصرف این عوامل خطر در ایران بویژه در بین دختران و پسران جوان است.

نظرات

captcha