پایان فصل چایکاری در غرب مازندران با برداشت حدود چهارهزار تُن محصول

به گزارش ایرنا، در غرب مازندران حدود 2 هزار و 350 هکتار باغ چای فعال و غیرفعال وجود دارد که از این میزان یک هزار و 250 هکتار آن در شهرستان های تنکابن و عباس آباد و یکهزار و 100 هکتار آن در شهرستان رامسر واقع شده است.

به گزارش ایرنا، در غرب مازندران حدود 2 هزار و 350 هکتار باغ چای فعال و غیرفعال وجود دارد که از این میزان یک هزار و 250 هکتار آن در شهرستان های تنکابن و عباس آباد و یکهزار و 100 هکتار آن در شهرستان رامسر واقع شده است.

شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی نیز برای سال 1403 نرخ جدید خرید هر کیلو برگ سبز چای درجه یک را 180 هزار ریال و برگ سبز درجه 2 را 150 هزار ریال اعلام کرد که به طور میانگین این رقم نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد را نشان می دهد.

فصل برداشت چای نیز روز گذشته در شهرستان های رامسر، تنکابن و عباس آباد از غرب مازندران که تنها منطقه کشت چای مازندران به شمار می رود به پایان رسید. در همین ارتباط رئیس اداره چای تنکابن و عباس آباد پیرامون میزان برداشت چای در این منطقه به خبرنگار ایرنا گفت: طی این مدت سه هزار و 223 تن برگ سبز چای از باغات شهرستان های تنکابن و کلارآباد عباس آباد برداشت شد که از این میزان یک هزار و 575 تن چای درجه یک و یک هزار 648 تن چای درجه دو از چایکاران خریداری شد.

کیومرث نعیمایی با بیان اینکه از این میزان برگ سبز چای، 725 تن چای خشک تولید شد، ارزش ریالی این میزان برگ سبز را 53 میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: از رقم گفته شده، 13 میلیارد سهم دولت است و مابقی که حدود 40 میلیارد است به کارخانه جات تعلق دارد، و تا کنون حدود 95 درصد مطالبات چایکاران و 70 درصد کارخانجات از سوی دولت پرداخت شده است.

وی از کاهش 23 درصدی تولید چای در این منطقه خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته 4 هزار 165 تن برگ سبز چای برداشت شد که در سال جدید این میزان به 3 هزار 223 تن کاهش یافت که نشان دهنده کاهش 23 درصدی است.

او سطح زیر کشت چای در تنکابن و عباس آباد که بیشتر در منطقه کلارآباد متمرکز است، بیش از یک هزار اعلام کرد و یادآور شد: از این میزان 500 هکتار زمین چای فعال و حدود هزار و 200 بهره بردار مشغول وجود دارد.

774 تن برگ سبز چای در رامسر تولید شد

رئیس اداره چای رامسر نیز میران خرید برگ سبز چای در این شهرستان را حدود 774 هزار و 882 کیلوگرم اعلام و در توضیح بیشتر به خبرنگار ایرنا گفت: از این میزان 418 هزار و 925 کیلوگرم شامل برگ سبز درجه یک و 355 هزار و 951 کیلوگرم برگ سبز درجه 2 بوده است.

عباس خانی ارزش ریالی این میزان برگ سبز چای را را 12 میلیارد و 900 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان برگ سبز چای حدود 174 تن چای خشک تولید و بیش از 95 درصد مطالبات چایکاران نیز از سوی دولت پرداخت شده است.

وی در ادامه اشاره به پایان فصل برداشت چای و اهمیت فعالیت های احیا و بهزراعی باغات چای زمانِ ارایه تهسیلات برای انجام چنین فعالیت هایی را آذر ماه اعلام و تصریح کرد: به ازای هر هکتار باغ چای 6 میلیون تومان تسهیلات برای خرید کود، نهال و سایر نهاده ها با بهره 4 درصد پرداخت می شود.

وی بخش خرید ماشین آلات شامل برگ چین و هرس را از دیگر تسهیلات دولت برای توسعه کشت چای معرفی کرد و گفت: در این بخش نیز متقاضیان به بانک معرفی می شوند و وام با بهره 12 درصد به آنها اعطا می شود.

خان نیز با اعلام کاهش تولید کشت چای در کشور خاطرنشان کرد: میران کاهش تولید چای در رامسر به دلیل اینکه برخی چایکاران تولید خود را در شهرهای مجاور یا استان گیلان تحویل می دهند، هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

به گزارش ایرنا، فعالان این بخش معتقدند واردات چای، بی علاقگی نسل جدید به تولید، معرفی نشدن چای ایرانی و ارزش اقتصادی بالای زمین در غرب مازندران سبب کاهش تولید این محصول شده و تداوم آن این صنعت را تهدید می کند و چنانچه برنامه ریزی دقیقی برای این محصول راهبردی شمال کشور انجام نشود؛ سربرآوردن ساختمان های سنگی و ویلایی از باغ های چای، سرنوشت محتوم این صنعت است.

نظرات

captcha