دادگاه های صلح در همه شهرستان های خراسان رضوی به جز مشهد و نیشابور فعال شد

حجت الاسلام مهدی بصیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مجموع 164 دادگاه صلح در استان خراسان رضوی طبق پیش بینی ها تا پایان امسال راه اندازی خواهد شد که 89 دادگاه صلح در مشهد پیش بینی می شود.

حجت الاسلام مهدی بصیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مجموع 164 دادگاه صلح در استان خراسان رضوی طبق پیش بینی ها تا پایان امسال راه اندازی خواهد شد که 89 دادگاه صلح در مشهد پیش بینی می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر بخش عمده 75 دادگاه صلح خارج از مشهد، به جز دادگاه های مربوط به نیشابور تشکیل شده و بقیه نیز به مرور برپا خواهد شد.

معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: د: تاکنون احکام روسای 35 شعبه دادگاه های صلح در شهرستان ها و احکام 55 همکار دادرس اختصاصی با حفظ سمت از سوی رییس کل دادگستری ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون 23 اداره دادگستری یا همان حوزه قضایی در 23 شهرستان خراسان رضوی فعالیت دارد و بقیه شهرستان های استان در قالب 12 بخش قضایی اداره می شوند.

بصیری همچنین گفت: دادگاه های صلح برگرفته از قانون جدید شواهای حل اختلاف است که بر اساس نتایج بررسی از مجموعه محاکم عمومی در دوران مرحوم آیت الله یزدی و پس از آن دادسرها و محاکم عمومی و انقلاب و سپس شوراهای حل اختلاف در دوران مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی ایجاد شده است، در این راستا تلاش شده معایب محاکم یاد شده حذف و محاسن آنها در قالب دادگاه های صلح گنجانده شود.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از اطاله دادرسی ها، در پرونده های مالی تا ارزش 500 میلیون ریال رای دادگاه صلح قطعی و غیرقابل اعتراض است، این در حالی است که قبلا پرونده های مالی بیش از سه میلیون ریال قابل اعتراض بود.

معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: در قانون جدید، با استفاده از حسن موضوع سازش برگرفته از شوراهای حل اختلاف، دادگاه صلح به عنوان دادگاهی در عرض دادگاه حقوقی صلاحیت رسیدگی به پرونده های کیفری درجه 2، انقلاب، خانواده، اطفال و در این سطوح را دارد و رای افرادی که به عنوان قاضی در این دادگاه رای می دهند همسطح قضات محاکم کیفری درجه 2 است.

وی بیان کرد: محاکم صلح می توانند پرونده های که به آنها ارجاع می شوند را با توافق طرفین دعوا و با هدف سازش، در مدت معین مسکوت گذاشته و به شوراهای سازش ارجاع دهند.

بصیری گفت: قاضی دادگاه صلح برای رسیدگی به جرائم و دعاوی مالی تا یک میلیارد ریال را با شرایط ذکر شده قانون صلاحیت دارد و فقط آرا مالی با ارزش بیش از 500 میلیون ریال در دادگاه تجدیدنظر استان قابل تجدید نظر واهی خواهند بود.

نظرات

captcha