هشدار محیط زیست رزن نسبت به دفع اصولی پسماند برای پیشگیری از حمله گرگ

رضا گوهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لاشه تلف شده حیوانات نیز باید به شکل مناسبی دفع شود چرا که موجب نزدیک شدن گونه های وحشی همچون گرگ به جوامع انسانی و حمله به شهروندان و دام و طیور می شود.

رضا گوهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لاشه تلف شده حیوانات نیز باید به شکل مناسبی دفع شود چرا که موجب نزدیک شدن گونه های وحشی همچون گرگ به جوامع انسانی و حمله به شهروندان و دام و طیور می شود.

وی اضافه کرد: هر ساله اخطاریه هایی در زمینه دفع غیراصولی پسماند به دهیاران داده شده و برخی مواقع هم به مرجع قضایی معرفی شدند که با توجه به اقدامات صورت گرفته و توجیه دهیاران امسال تاکنون پرونده ای در این باره تشکیل نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های رزن و درگزین ادامه داد: کارشناسان محیط زیست به صورت مستمر از محل های دفن زباله در این 2 شهرستان بازدید می کنند تا شاهد دفن غیر اصولی پسماند در طبیعت نباشیم.

گوهری اظهار کرد: اداره حفاظت محیط زیست همه ساله در زمان زاد و ولد گونه های وحشی و زمان برودت هوا و کاهش طعمه، اقدام به اطلاع رسانی و هشدار درباره حمله گرگ کرده و آموزش های لازم به فرمانداری ها، بخشداران، شهرداران و دهیاران برای پیشگیری از بروز هر گونه حمله و آسیب به جوامع انسانی داده می شود.

وی اضافه کرد: محل نگهداری حیوانات باید از حصار و دیوار مناسب برخوردار باشد تا مانع از ورود گرگ به آغل و تلف کردن دام و طیور شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های رزن و درگزین با بیان اینکه امسال تاکنون یک مورد گزارش حمله گونه گوشتخوار گزارش شده است توضیح داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته گونه شغال وارد محوطه گاوداری شده بود که در این باره به مدیر آن واحد برای اقدامات اصلاحی به منظور جلوگیری از ورود حیوانات وحشی به داخل محوطه توصیه های لازم ارائه شد.

گوهری ادامه داد: پس از گزارش این حمله، پایش های لازم در مناطق و روستاهای همجوار صورت گرفت که گزارشی از حمله گونه وحشی در این مناطق دریافت نشد.

وی تصریح کرد: رویکرد محیط زیست اتلاف گونه های وحشی برای پیشگیری از حمله نیست چراکه وجود این گونه برای تنظیم اکوسیستم چرخه حیات وحش ضروری است بنابراین رعایت توصیه های و هشدارها توسط مردم بسیار مورد تاکید محیط زیست است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های رزن و درگزین تاکید کرد: گونه های جانوری از قبل در طبیعت زندگی می کردند اما انسان ها با توسعه شهری، ایجاد سازه و صنایع و خدمات حیات حیوانات را به مخاطره انداختند.

به گزارش ایرنا اهالی و دام و طیور 2 شهرستان رزن و درگزین از توابع استان همدان از اوایل سال 90 تاکنون چندین نوبت مورد هجوم و حمله گرگ قرار گرفته اند.

اواسط تیرماه سال 94 گرگ در سه نوبت وارد 2 روستای تخت و ملابداغ از توابع بخش سردرود شهرستان رزن شد و در 2 حادثه که در دو روز متوالی رخ داد گرگ از ناحیه گردن و صورت یک دختر و پسر حدود چهارساله را در این 2 روستا زخمی کرد که با حضور به موقع اعضای خانواده گرگ متواری شد.

همچنین در سانحه سوم که برای دومین بار در روستای ملابداغ رخ داد یک قلاده گرگ قصد حمله به یک پدر و فرزند را داشت که با هیاهو و حضور همسایه ها گرگ پا به فرار گذاشت.

در مورد دیگری نیز گرگ در 2 نوبت در تاریخ 19 خرداد 95 اقدام به حمله به 2 کودک خردسال در روستای عمان از توابع بخش قروه درجزین شهرستان رزن کرد.

همچنین شهریور ماه سال 96 یک قلاده گرگ با حمله به گله گوسفندان در حاشیه روستای جامشلو بخش مرکزی شهرستان رزن 2 رأس از آنها را تلف کرد.

طبق مطالعات صورت گرفته در سه دهه اخیر، 40 گونه پستاندار، 181 گونه پرنده، 43 گونه خزنده، 39 گونه ماهی و چهار گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده همدان شناسایی شده است.

استان همدان دارای 12 منطقه شکار ممنوع و 6 منطقه حفاظت شده است.

نظرات

captcha