دلیل گزارش مردم کهگیلویه و بویراحمد برای نبود انسولین در بازار چه بود؟

به گزارش ایرنا، قلم انسولین از یک کارتریج (یکپارچه یا قابل تعویض) و یک درجه تنظیم دوز دارو تشکیل شده است که نخستین بار در سال 1985 توسط کمپانی نوو نوردیسک تولید شد استفاده از قلم نیازمند سرسوزن یکبار مصرف است و قلم ها بدون سوزن تولید می شود.

به گزارش ایرنا، قلم انسولین از یک کارتریج (یکپارچه یا قابل تعویض) و یک درجه تنظیم دوز دارو تشکیل شده است که نخستین بار در سال 1985 توسط کمپانی نوو نوردیسک تولید شد استفاده از قلم نیازمند سرسوزن یکبار مصرف است و قلم ها بدون سوزن تولید می شود.

در زمان حاضر بیشتر بیماران دیابتی به دلیل سهولت در نگهداری و حمل و نقل نسبت به ویال انسولین و سرنگ، دقت بالاتر در تنظیم دوز به هنگام تزریق، استفاده آسان تر برای افراد دچار لرزش دست و درد کمتر به هنگام تزریق (بسته به سرسوزن مورد استفاده) بیشتر استفاده از انسولین های قلمی خارجی که از آن برای تزریق و مدیریت دیابت استفاده می شود تمایل دارند.

اما کمبود قلم انسولین خارجی باعث شده تا با وجود وفور انسولین داخلی در بازار بیماران دیابتی برای یافتن این داروی وارداتی سرگردان داروخانه ها شوند.

سید مسعود حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این رابطه، اظهار کرد: یک هزار و 130 قلم انسولین در سه داروخانه این شهرستان توزیع شده است و توزیع انسولین هم انجام گرفته است.

وی افزود: طبق گفته معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان هیچ گونه کمبودی در توزیع انسولین در استان و به ویژه شهرستان بهمئی وجود ندارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چنانچه مردم در جایی گزارش دادند که کمبود انسولین وجود دارد به این دلیل است که به دنبال نوع خارجی آن هستند، در حالی که به لحاظ تاثیرگذاری نوع ایرانی با خارجی آن برابری می کند.

حسینی عنوان کرد: تامین داروهای بیماران خاص از جمله دیابتی ها در شهرستان های استان به دلیل فاصله زیاد تا مرکز استان در دستور کار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی باشد.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین آمارهای منتشر شده، 9 درصد ازجمعیت 713 هزار نفری استان معادل 40 هزار نفر به دیابت مبتلا هستند که 30 هزار نفر آنها تاکنون شناسایی شده اند و پیش بینی می شود 10 هزار نفر از همین بیمار ناشناخته وجود دارد.

73 درصد دیابتی ها در کشور از بیماری خود آگاهی دارند که این آمار در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 50 درصد است.

دیابت چهارمین عامل مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد است و مرگ و میر در زنان دیابتی بیشتر از مردان است.

تغذیه نامناسب، کم تحرکی، دخانیات، اضافه وزن و چاقی، سن، فشار خون بالا و اختلال چربی خون نقش اساسی در بروز و تشدید بیماری دیابت دارد.

استان 726 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون یکهزار و 100 تخت بیمارستانی دارد اما همچنان از داشتن برخی زیرساخت های بهداشت و درمانی محروم است.

نظرات

captcha