اختصاص 90 هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کشت پاییزه

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: 20 هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان در سال زراعی 1404- 1403 به گندم آبی، 37 تا 40 هزار هکتار گندم دیم، 9 هزار هکتار جو آبی، 18 تا 19 هزار هکتار جو دیم و 1000 هکتار کلزا اختصاص پیدا کرد.

سیروس بیک بکان در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه کمبود منابع آبی باعث شده که جهاد کشاورزی به سمت کشت گیاهان کم آب بر برود و کشت کلزا به عنوان یک محصول استراتژیک مورد توجه کارشناسان کشاورزی و بهره برداران قرار گیرد، اظهار کرد: عمده کشت های پاییزه در سال جاری گندم دیم، آبی، جو آبی و دیم و کلزا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گیاه کلزا به علت قرار گرفتن در لیست کشت پاییزه و با توجه به مزایایی که دارد مورد تاکید قرارگرفته است، گفت: کشت کلزا از 25شهریور با 160 هکتار سطح زیر کشت آغاز و تا پایان شهریور ادامه یافت.

بیک بکان ادامه داد: براین اساس 20 هزار هکتار از مزارع کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال زراعی 1404- 1403 به گندم آبی، 37 تا 40 هزار هکتار گندم دیم، 9 هزار هکتار جو آبی، 18 تا 19 هزار هکتار جو دیم و یک هزار هکتار کلزا اختصاص پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه کلزا ریشه عمیق داشته و به مواد عالی از جمله پتاسیم، کلسیم، ازت، فسفر و پتاسیم نیاز دارد، گفت: جهادکشاورزی کمک های زیادی از جمله آموزش و تامین کود و ریزمغذی برای کشت این گیاه انجام داده است.

بیک بکان در خصوص نهاده ها نیز بیان کرد: در راستای کشت پاییزه کود ازته، فسفاته و پتاسه آماده و در اختیار عاملیت های توزیع قرار گرفته که کشاورزان می توانند با مراجعه به مراکز خدمات، حواله دریافت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بیش از 5000 تن بذر اصلاح شده در ارقام مختلف گندم و جو آماده توزیع است.

بیک بکان در خصوص بیمه محصولات کشاورزی، گفت: شرکت های بیمه ای آمادگی انجام بیمه محصولات کشاورزی را دارند.

بیک بکان ارقامی آبی گندم را میهن، پیشگام، پیشتاز و حیدری معرفی کرد و گفت: این ارقام با شرایط چهارمحال و بختیاری سازگارتر و عملکرد قابل قبولی داشته و در راستای طرح اصلاح الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف آب حداقل دو بار کمتر نسبت به ارقام استفاده شده در گذشته، نیاز به آبیاری دارند.

وی یادآور شد: برای کشت گندم دیم نیز از ارقام مادری و پرورشی آذر دو، هشترود، باران و صدرا به جای ارقام قدیمی سرداری و بومی محلی که حساس به بیماری هایی از جمله زنگ زرد، دارا بودن ساقه های ضعیف بودند، استفاده می شود.

انتهای پیام

نظرات

captcha