رئیس اداره ثبت آثار تاریخی میراث فرهنگی کرمان:

توسعه و مرمت زیرساخت های گردشگری جیرفت آغاز شد

کرمان_رئیس اداره ثبت آثار میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: توسعه زیرساخت های گردشگری و مرمت در تپه باستانی کنار صندل جیرفت آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر علیدادی سلیمانی، ظهر سه شنبه گفت: با تخصیص اعتبارات ملی به میزان بیش از 19 میلیارد ریال مرمت قسمتی از تپه باستانی کنار صندل جیرفت و توسعه زیرساخت های گردشگری این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در حوزه مرمت کنار صندل حفاظت اضطراری، مرمت با خشت، عایق کاری سنتی و اندودکاری و بندکشی و در بخش زیرساخت گردشگری فراهم کردن شرایط بهتر بازدید و حضور گردشگران در این محوطه باستانی و منطقه نمونه گردشگری کنار صندل جیرفت انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تپه ها و محوطه باستانی کنار صندل بقایای یکی از کهن ترین مراکز شهرنشینی دنیای باستان به شمار می روند گفت: کاوش های باستان شناختی این تمدن شهر دنیای باستان طی سال های 1381 تا 1386 انجام شده و پس از یک وقفه چندین ساله مجدداً این کاوش ها از بهمن ماه 1402 از سر گرفته شد.

علیدادی سلیمانی افزود: طی این کاوش ها بخش های قابل توجهی از دژ حاکم نشین که در مرکز این شهر باستانی قرار داشته است، فضاهای مسکونی و کارگاهی، کوره های ذوب مس و یک معبد آشکار شده است.

وی تصریح کرد:: از مهم ترین دستاوردهای این کاوش ها می توان به کشف الواحی از جنس آجر اشاره کرد که از اولین نمونه های خط و نگارش در دنیا بشمار می رود.

نظرات

captcha