سوره حمد تبیین کننده حرکت انسان به سوی معاد است

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی گفت: خداوند در سوره حمد سیر انسان از مبدأ به معاد را مطرح می کند؛ در این راه حرکت در مسیر وسط معنا ندارد، همه افراد یا در مسیر کسانی که خداوند به آنها نعمت داده هستند یا در مسیر کسانی که مورد غضب خدا قرار گرفته اند.

به گزارش ایکنا از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، شب گذشته، 30 مهرماه در جلسه 92 تفسیر قرآن کریم که در مسجد مهدیه همدان برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره حمد به بیان نکاتی پرداخت که در ادامه می خوانیم:

در سوره حمد هم مبدأ، هم معاد و هم نبوت مطرح شده است، این سوره ام الکتاب است یعنی همه آنچه از معارف الهی در قرآن کریم وجود دارد در این سوره بیان شده است.

اصل و اساس حرکت انبیا بر این سه اصل بوده (البته در اصول دین که شیعیان به آن قائل هستند دو اصل عدل و امامت نیز مطرح است)؛ خداوند در سوره حمد سیر انسان از مبدأ به معاد را مطرح می کند و در آیه ششم سوره انشقاق می فرماید: «یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادحٌ إِلَیٰ رَبّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» انسان موجودی است که به سمت خدا حرکت می کند، این حرکت از رب العالمین یا ربوبیت شروع می شود و به مالک یوم الدین برمی گردد.

در پایان این سوره وقتی مسئله هدایت بیان می شود، در این راه دو دسته از افراد بیان می شود دسته ای که خداوند به آنها نعمت داده که این افراد یا در صراط مستقیم هستند یا رفقا و همراهان این افراد هستند، دسته دوم افرادی هستند که حرکت آنها به سوی خدا به سمت غضب خداوند است. در هر صورت هر دو دسته به سوی خدا حرکت می کنند، اما دسته اول به نعمت و دسته دوم به سمت غضب خدا.

در این راه حرکت در مسیر وسط معنا ندارد، همه افراد یا در مسیر کسانی که خداوند به آنها نعمت داده هستند یا در مسیر کسانی که مورد غضب خدا قرار گرفته اند. از این رو، سوره حمد تبیین کننده حرکت انسان است. خداوند می فرماید من سوره حمد را بین خود و بندگان خود تقسیم کرده ام گویا ملائکه و یا اغیار نیستند فقط بین خدا و بنده است.

غضب الهی درواقع همان عذاب الهی است که نتیجه انتخاب انسان است. ضالین هم که فرد سرگردان و گمراه است کسی که نداند در این دنیا دنبال چیست.

براساس روایات ضالین مسیحیان و مغضوب یهودیان هستند که عذابشان نسبت به ضالین شدیدتر است، در این مورد قرآن در آیه 47 سوره بقره می فرماید: «یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَی الْعَالَمِینَ؛ ای بنی اسرائیل، یاد کنید از نعمت هایی که به شما عطا کردم و به نعمت کتاب و رسول شما را بر عالمیان برتری دادم.»

طبق آیه 65 سوره بقره «کُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِینَ» قبل از ظهور اسلام و پیامبر(ص) افراد مسخ می شدند و چهره واقعی آنها به شکل حیواناتی در می آمد. در امت اسلامی خداوند به برکت وجود پیامبر(ص) باطن افراد را مخفی کرد حتی افرادی که غیرمسلمان بودند، این باطن ها در روز قیامت رو می شود، بنا به گفته پیامبر اکرم(ص) امت اسلام وقتی وارد قیامت می شوند 15 چهره دارند، البته این باطن ها را با توبه و اشک می توان اصلاح کرد حتی بدترین باطن ها را.

قرآن کریم می فرماید: قومی که قوم برتر بودند به دلیل برخی از امور مورد غضب خداوند قرار گرفتند؛ یکی از این امور که مورد غضب خداوند قرار گرفتند در آیه 46 سوره نساء «یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ ...» آمده است که علت غضب کردن به این افراد این است که دین را به خاطر منافع خود تحریف می کنند.

دومین کاری که از نظر قرآن کریم مورد غضب خداوند قرار می گیرد و همان طور که در آیه 161 سوره نساء نیز به آن اشاره شده است «وَأَخْذهِمُ الرِّبَا» رباست و در جای دیگر می فرماید که اگر این کار را کردید آماده جنگ با خدا شوید و ربا را اعلام جنگ با خداوند می داند، ربا وقتی در جامعه باشد، آرامش را می گیرد و جامعه را به هم می ریزد. جامعه رباخوار و فرد رباخوار مورد غضب الهی است.

کار دیگری که مورد غضب خداوند قرار می گیرد ترسیدن در میدان جهاد است، این قوم(یهود) در اورشلیم و فلسطین کنونی گفتند ما حوصله جنگ نداریم تو و هارون با خدایت بروید بجنگید و ما شما را دعا می کنیم که در آیه 24 سوره نساء «فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّکَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ» مطرح شده است.

انتهای پیام

نظرات

captcha