وقتی مسجد پایگاه «بچه های بهشت» می شود

مسجد، قلب جامعه اسلامی و مهم ترین کار در مسجد نیز جمع کردن نوجوانان و هدایت آن ها به مسیر تعالی است؛ نوجوانی که در مسجد تربیت شده باشد، به مجاهد و مصلحی تبدیل می شود که توانایی فعال کردن مسجد را در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، تبلیغی و فرهنگی نیز دارد.

«سابقون» عنوان بنیادی قرآنی تربیتی در شهر اصفهان است که از مجموعه مدرسه قرآنی «رهروان سابقون»، کانون تربیتی قرآن و روایات نزدیک باشد؛ به همین دلیل آثارشان با آیات و روایات گره خورده است؛ چون به شدت با قرآن ارتباط داشت و در کتاب «نامه های بلوغ» خطاب به پسرش می نویسد: «در سن 15 سالگی حدود 400 مرتبه قرآن را ختم کردم.» استاد صفایی حائری همچنین بر بحارالانوار و روایات مسلط بود و واژه هایی که استفاده کرده، به واژه های قرآنی نزدیک است. در کتاب های خود نیز به این موضوع اشاره کرده که زبان دین، زبان فلسفه و کلام نیست و باید با زبان فطرت که زبان دین است، با جامعه ارتباط برقرار کنیم؛ بنابراین از آثار ایشان به خوبی می توان برای تعامل با نوجوانان و جوانان استفاده کرد. به قول آیت الله محی الدین حائری شیرازی، آقای صفایی حائری جامع میان نثر شریعتی و علم مطهری بود؛ در نتیجه ما به این سمت حرکت کردیم که در فعالیت های مان از آثار ایشان بهره بیشتری ببریم. البته از مباحث بزرگان دیگر نیز استفاده می کنیم؛ ولی مباحث استاد صفایی حائری خاص تر از سایرین است.

وی در پاسخ به اینکه چگونه حوزه نظر و عمل را به هم نزدیک می کنند، بیان کرد: ما در حوزه دانش آموزی، براساس نکات استخراج شده از مباحث استاد صفایی حائری، طرح های تربیتی تدوین می کنیم. همچنین، قالب هایی که ایشان به کار گرفته، مانند داستان نیز استخراج و در طرح ها استفاده می شود؛ چنانکه برای پایه پنجم تا نهم، 40 طرح تربیتی بر اساس رویکردها و اهداف مورد نظر در قالب های گوناگون تدوین کرده ایم. علاوه بر این، مباحث تربیتی ایشان را برای خانواده ها با زبانی دیگر آماده می کنیم؛ برای مثال سؤال طرح می کنیم، میز گفت وگو تشکیل می دهیم، کارگاه برگزار می کنیم و... . همچنین در حال نگارش کتاب هایی هستیم که درواقع، بسط و تفصیل مباحث استاد در زمینه تربیت کودک است و خانواده ها می توانند به صورت تعاملی از آن ها استفاده کنند. همین کتاب ها به مربیان نیز به شکل قوی تر آموزش داده می شود و در مواردی، مباحث را توسعه می دهیم تا آن ها نیز به مرور بر این مباحث مسلط شوند.

خانواده ها سراغ ما می آیند

میرزاده تصریح کرد: مهم ترین بازخوردی که داشته ایم، توسعه فعالیت مجموعه بوده است. زمانی که طرح را شروع کردیم، مسجد علی قلی آقا تقریباً تعطیل بود و فقط تعدادی انگشت شمار به آن رفت وآمد داشتند؛ ولی امروز با گذشت چند سال، با 250 نوجوان در حال تعامل هستیم و 20 حلقه تشکیل داده ایم. قبلاً باید به مدارس می رفتیم و دانش آموزان را به حضور در مجموعه دعوت می کردیم؛ ولی امروز خانواده ها برای حضور فرزندان خود در این طرح با ما تماس می گیرند که این خودش نوعی موفقیت است. خانواده ها نیز در دوره ها شرکت می کنند، مباحث برایشان جذاب است و از آن ها در تعامل با فرزندانشان بهره می برند. از طرف دیگر، در حال آماده سازی چند مسجد دیگر برای فعالیت در این زمینه هستیم و روز به روز بر تعداد مساجد و کانون هایی که به اجرای این طرح ها تمایل دارند، افزوده می شود و همه این ها نشان دهنده موفقیت طرح هاست.

وی درباره تعداد و کیفیت فعالیت اعضای اندیشکده گفت: در مسائل تربیتی، افراد با ویژگی های خاصی می توانند فعالیت کنند؛ کسانی که از قدرت تفکر بالا و نیز حوصله و شادابی در تعامل با کودک و نوجوان برخوردار باشند؛ بنابراین هر سال کار را با یک چهارم از طلابی که وارد مجموعه می شوند، ادامه می دهیم. در حال حاضر، 30 طلبه آقا در مجموعه فعالیت می کنند؛ از چهار سال پیش نیز بخشی برای بانوان راه اندازی کرده ایم که با 10 نیرو در حال فعالیت است؛ برخی از آن ها طلبه و برخی دیگر مادران نوجوان های عضو مجموعه هستند که در حال آموزش هستند و از جمله اقداماتی که انجام داده اند، راه اندازی کانون دختران بهشت برای پایه های چهارم، پنجم و ششم است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: طرح موفق دیگری که این بانوان در حوزه خانواده اجرا می کنند و قابلیت کار بیشتر هم دارد، طرح مادرانه است. بانوانی که وارد فضای تربیتی شدند و در این زمینه آموزش دیدند، برای دیگر مادرانی که فرزندانشان عضو مجموعه هستند، میزهای گفت وگو تشکیل می دهند. این میزها کاملاً زنانه است؛ یعنی مادران دور هم می نشینند، مسائل شان را مطرح می کنند و براساس مبانی تربیتی استخراج شده از آثار استاد صفایی حائری، تلاش می کنند پاسخی برای این مسائل بیابند. این طرح بسیار اثرگذار است و مادرانی که در آن حضور دارند، رشد زیادی تجربه می کنند. طرح مادرانه نیز در حال توسعه است و در آن به دنبال این هستیم که خود مادران یکدیگر را کمک کنند و حتی به فکر اجرای طرح در تعدادی از مدارس نیز هستیم.

وی به فعالیت اندیشکده در بعضی از مدارس اشاره کرد و افزود: قصدمان این است که در صورت افزایش تعداد و توانمندی بیشتر نیروها، در مدارس بیشتری حضور داشته باشیم؛ البته حمایتی دریافت نمی کنیم و اندیشکده که محلی برای انجام کار علمی زمان بر است و باید بتواند نیازهای پژوهشگرانش را تأمین کند، با مضیقه مالی مواجه است و حتی مکان اختصاصی ندارد. نهادهای دولتی نیز دغدغه پرداختن و حمایت از چنین فعالیت هایی را ندارند.

طلاب به مساجد بازگردند

میرزاده با بیان اینکه مسجد علی قلی آقا ظرفیت بسیار خوبی در حوزه تربیتی دارد و مسجدی قدیمی با معماری اسلامی است که ریشه های قوی در مبارزات انقلاب دارد و شهدای زیادی تقدیم کرده است، گفت: مطالبه مقام معظم رهبری از طلاب، فعال کردن مساجد و مهم ترین پایگاه یک طلبه، مسجد است که با جامعه نیز ارتباط زیادی دارد و بر آن اثرگذار است؛ ولی این موضوع در میان ما کمرنگ شده و فعالیت در مساجد، کار علمی عمیق به حساب نمی آید، در حالی که اندیشکده ما در مسجد فعالیت می کند و همین حضور در مسجد مایه برکت کار آن شده است. اگر طلاب به مسجد بازگردند و صرفاً برای نماز در آن حضور نداشته باشند، قطعاً اتفاقات بهتری در جامعه اسلامی رخ می دهد؛ زیرا قلب جامعه اسلامی مسجد است و اولین اقدام پیامبر(ص) در تأسیس حکومت اسلامی نیز ساخت مسجد بود.

وی تأکید کرد: مهمترین کار در مسجد نیز جمع کردن نوجوانان و هدایت آن ها به مسیر تعالی است؛ اگر این اتفاق بیفتد، بخش های دیگر مسجد نیز فعال می شود؛ درواقع نوجوانی که در مسجد تربیت شده باشد، به مجاهد و مصلحی تبدیل می شود که توانایی فعال کردن مسجد را در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، تبلیغی و فرهنگی نیز دارد. ما به این مدل دست یافته ایم که چگونه می توان کانونی تربیتی در مسجد شکل داد و در حال اجرای آن در تعدادی از مساجد هستیم؛ در این راستا نیز با بنیاد المهدی به توافق رسیده ایم که در صورت تمایل مساجد و کانون ها به فعالیت علمی و قوی در حوزه تربیت، بنیاد از آن حمایت کند.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام

نظرات

captcha