پدیده های اجتماعی به موضوع امنیتی تبدیل نشود

وزیر کشور در مراسم معارفه استاندار جدید تهران گفت: تأکید ما به همه استانداران همیشه این است که اجازه ندهید پدیده اجتماعی به موضوع امنیتی تبدیل شود و با رویکرد اجتماعی و قدرت نرم مدیریت کنید و حتی رویدادهای امنیتی را با رویکرد نرم و اجتماعی حل و فصل کنید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسکندر مؤمنی، وزیر کشور امروز سه شنبه یکم آبان ماه در مراسم تودیع و معارفه استاندار سابق و کنونی تهران، یاد شهدای مقاومت را بزرگداشت و گفت: این شهادت ها جبهه مقاومت را منسجم تر و متحدتر خواهد کرد. همچنین یاد شهدای خدمت شهید رئیسی و سایر شهدا را گرامی می داریم.

وی گفت: رئیس جمهور در دوران فعالیت های انتخاباتی موضوعات مختلفی را مطرح کردند از جمله مبحث وفاق و همبستگی ملی را و اعتقادشان این است که ایران متعلق به همه ایرانیان است و اداره کشور توسط همه جریان های سیاسی، اقوام و مذاهب باید انجام شود.

مؤمنی تصریح کرد: بر همین اساس رئیس جمهور کابینه را معرفی کرد و طبیعتاً براساس فرمایشات ایشان ما در وزارت کشور بر همین سبک و سیاق عمل می کنیم و انتخاب استاندارانی که در کنار ویژگی های عمومی کارآمدی و شایستگی دارند صورت می گیرد؛ حال این فرد کارآمد از چه قومیت و تفکری است اهمیتی ندارد؛ همه اهل ایرانیم و باید برای آبادی ایران تلاش کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه اولین استاندار اهل سنت، اولین استاندار اهل قومیت بزرگ عرب و اولین فرماندار بانو از دیار کردستان در این دولت انتخاب شدند، گفت: شعار وفاق ملی اعتقادی است که دولت چهاردهم دارد و استفاده از تمام ظرفیت کشور مدنظر است و توصیه رئیس جمهور به همه دولت است که مسئولان در عین دارا بودن ملاک های عمومی باید کارآمد باشند و انتخابات استانداران بر همین اساس بوده است.

وی در ادامه گفت: تهران در عین حال که پایتخت است، ظرفیت عظیم و جایگاه مهمی در ایران و منطقه دارد و استانداری که انتخاب می شود باید بیشترین قرابت را با رویکرد وفاق ملی داشته باشد.

وزیر کشور از فخاری و دولت سیزدهم تقدیر و تشکر کرد و گفت: سلامت و صداقت در عین پرکاری از ویژگی های آقای فخاری است و در این دو سال تلاش کردند تهران را به خوبی مدیریت کنند و کارنامه درخشانی دارند که برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

مؤمنی در خصوص معتمدیان، استاندار جدید تهران نیز گفت: معتمدیان کار در استانداری را در دولت دوازدهم در خراسان جنوبی شروع کرد؛ ایشان با توجه به شاخص های مدنظر برای استانداری تهران، با فاصله از سایر کاندیدها حائز رتبه شدند. ایشان در استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و آذربایجان غربی موفق عمل کردند.

وی افزود: استاندار جدید تهران تحصیل کرده رشته اقتصاد است و هم در حوزه اقتصادی و هم اجتماعی و مدیریت نرم خوب عمل کردند و هر سه استان محل خدمت ایشان طالب بودند که وی آنجا خدمت کند اما با توجه به اینکه تغییرات لازمه تحول است، تصمیم گرفته شد ایشان در تهران خدمت کنند.

مؤمنی افزود: روحیه ایشان در هر سه استانی که خدمت کردند وفاق و تعامل بوده است . تأکید ما به همه استانداران همیشه این است که اجازه ندهید پدیده اجتماعی به موضوع امنیتی تبدیل شود و با رویکرد اجتماعی و قدرت نرم مدیریت کنید و حتی رویدادهای امنیتی را با رویکرد نرم و اجتماعی حل و فصل کنید که چنین عملکردی از ویژگی های آقای معتمدیان است.

چالش های تهران را دریابیم

وی با خاطرنشان کردن این مسئله که استان تهران ظرفیت های عظیمی دارد اما چالش هایی هم دارد که استاندار تهران باید در اولویت اول خود قرار دهد و با همکاری همه نسبت به رفع آنها اقدام کند، گفت: تهران مهاجرپذیرترین استان است ، هر قدر جلو می رویم موضوع تأمین آب بیشتر خود را نشان می دهد، آلودگی هوا همه مردم را رنج می دهد و آسیب روحی و جسمی به مردم وارد می کند که با برنامه مدون، منسجم، ادامه دار و استفاده از دانش روز قابل حل است. موضوع حمل و نقل از موضوعات غامض تهران است. براساس استانداردها هر شهروند با  300 متر پیاده روی باید به حمل و نقل ایمن و ارزان دسترسی پیدا کند که ما با این استاندارد فاصله داریم. افزایش آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی از چالش هایی است که باید در اولویت استاندار و سایر دستگاه ها قرار گیرد.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه ما روحیه مهاجرستیزی نداریم، گفت: براساس قوانین بین المللی، سازمان های بین المللی باید به کشورهایی که مهاجر می پذیرند کمک کنند اما هیچ کمکی به ما نمی شود.

وی خواستار توجه متوازن به کل استان تهران شد و گفت: در تهران مناطق محروم داریم که باید مورد توجه باشد . مردم داری ، مردم محوری و احترام به مردم اولویت اول دولت چهاردهم است و مردم باید این تغییر را احساس کنند. نمی خواهم زحمات دولت های قبل را نادیده بگیرم اما حرکت ما باید رو به جلو باشد، باید طوری فعالیت کنیم که مردم احساس کنند به آنها احترام گذاشته و حرف هایشان شنیده می شود.

مؤمنی افزود: نباید دسترسی به مسئولان به آرزوی دست نیافتنی برای مردم تبدیل شود. حتی اگر نتوانیم برخی از مشکلات را حل کنیم هم مردم باید احساس کنند کرامت آنها حفظ می شود. اگر به مردم احترام بگذاریم، احساس رضایت در آنان ایجاد خواهد شد. اینکه مردم بدانند ما برای حل مسائل آنها تلاش می کنیم دستاورد بزرگی است و بدون تردید با تلاش جمعی، وفاق ملی و همبستگی می توانیم به اعتلای ایران امیدوارتر باشیم.

انتهای پیام

نظرات

captcha