از کمک اجنه به صهیونیست ها تا بررسی فقهی فیلترینگ

«حد و مرز فقهی فیلترینگ؛ موافقان و مخالفان چه می گویند» و «چگونه جن ها می توانند در جنگ به صهیونیست ها کمک کنند» از مهمترین عناوین صفحه اندیشه در هفته گذشته بود.

سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته ای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه مهم ترین آن ها را بررسی می کنیم.

ضرورت برخورد انتقادی با سنت های علمی به جای رویکرد زینت المجالسی

عبدالمجید مبلغی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

شبه علم در علوم انسانی زمانی از میان خواهد رفت که به جای دل خوش کردن به سنت خود و بی اعتنایی به عصر جدید و به جای بی اعتنایی به سنت خود و دل خوش کردن به علوم انسانی جدید راه سومی برگیریم. این راه سوم دو رکن دارد: اول، لحاظ وجه انتقادی عصر جدید، چیزی که پیامد تاملات معاصر است گرچه ریشه در سنت ما نیز دارد. دوم، توجه به سنت خود به مثابه عرصه آگاهی مرتبط با زیست و جهان امروز و بازگشت به سنت خودمان. این دو رویکرد زمانی به هم می رسند که مواجهه انتقادی به سنت خودمان داشته باشیم، چیزی که اساسا جای خالی آن مشهود و مشخص است. زمانی این اتفاق می افتد که به ایجاد علوم انسانی ایرانی دل ببندیم. وصف «ایرانی» صفتی ایدئولوژیک نیست بلکه معرف پدیداری است که در ارتباط با زاد و توش آگاهی ما نقش آفرین است. شیوه زیستن ما از این بوم زیست می آید. فکر می کنم چنین رویکردی سودمند واقع خواهد شد.

چگونه جن ها می توانند در جنگ به صهیونیست ها کمک کنند

حجت الاسلام ولی الله نقی پورفر؛ استاد دانشگاه قم:

یکسری گناهان در را برای نفوذ اجنه باز می کند. کسانی که چله گناه می گیرند اسیر هیولایی به نام اجنه می شوند؛ مثال آن دقیقا مانند نگهبان قفس شیرها است که در قفس را باز بگذارد؛ آیا می تواند از دست آن ها خلاص شود؟ جریان ارتباط این چنینی و آلوده، سیطره فیزیکی جن شرور است زیرا ما خودمان با گناه و حرکت های شرک آلود راه آنان را باز کرده ایم وگرنه آن ها نمی توانند. وحشتناک ترین سرنوشت می تواند چنین سرنوشتی باشد و بدبخت ترین موجود عالم همین موجود است. در جامعه می گویند فلانی جن گیر است و ... ولی بدبخت ترین موجودات عالم هستند؛ جن بر این افراد فرمانده است و هر چه بگویند باید گوش کند و اگر گوش ندهد او را لت و پار می کنند و به قصد کشتن می زنند. این سلطه هم سلطه فیزیکی است و جن هر لحظه بخواهد می تواند خود را مخفی کند؛ گاهی برخی با بنده تماس می گیرند و گریه می کنند که جن دست از سر ما برنمی دارد و التماس می کنند که راهی پیش روی ما بگذار.

انسجام اجتماعی بدون دین ممکن نیست

حجت الاسلام حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه:

در مفاهیم و فضای دینی بندگان خدا به سه دسته تقسیم می شوند، کسانی که عبادت تجارگونه دارند؛ برخی هم عبید هستند و خدا را از روی ترس بهشت و جهنم می پرستند؛ در مسائل فقهی هم بیان شده است که افرادی که عبادت تجارگونه دارند، اصلاً مقبول درگاه الهی هست یا خیر؟ این نوع نگریستن به این مسئله، نگاه کاربردی به دین است. علامه طباطبایی در این موضوع، موضع دارند زیرا مسئله، مستحدثه است و از اندیشه وی می توان آن را استنطاق کرد؛ پاسخ علامه هم مشخص است و ایشان برای عقل نظری در نسبت با عقل عملی مسئولیت قائل هستند.

دانشگاه باید انسان های بامهارت به جامعه تقدیم کند

علی ربیعی؛ دستیار اجتماعی رئیس جمهور:

بعد از انقلاب صنعتی چهارم مهارت و دانش، اساس نیروی انسانی را شکل می دهد و اینها هستند که کشورها را متحول می کنند. دانشگاه باید انسان های با دانش و مهارت به جامعه تقدیم کند. ما به دانشگاه کارآفرین می بالیم در حالی که دانشگاه باید شریک اقتصادی تربیت کند. جمعیت ما دچار تغییراتی زیادی شده و ارزش ها دیگر ارزش بقا نیست، ارزش های ابراز وجود است. این تغییر را کنار نسل چهارم انقلاب صنعتی بگذارید که باید شرکای اقتصادی تربیت کند. خوشبختانه کارهایی صورت گرفته ولی مسئله این است که چطور خلاقیت رشد کند و شریک اقتصادی تربیت کنیم. برخی استادان می گویند که شوری برای درس دادن ندارند. با این حال ما با دانشگاهی می توانیم به شرکای اقتصادی برسیم که مسئله دانشجو، خلاقیت باشد.

باید ابعاد و زوایای فقه مقارن را توسعه دهیم

آیت الله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور:

فقه به دلیل اینکه آیین زیست مسلمانی است و با عمل و اقدامات انسان ها ارتباط دارد از جذابیت و گسترش بیشتری برخوردار شده. در قلمرو فقه تحولاتی را شاهدیم که در نیمه راه آن هستیم و باید ادامه پیدا کند. یک مسئله، مناسبات جدید میان فقه و نظامات حقوقی دنیای معاصر است. فقه ما در کنار حقوق باید یک دنیای جدیدی را آغاز کند. این کار آغاز شده است. در این محور هم اقدامات مهمی رقم خورده و باید این مسیر را ادامه دهیم. محور دوم فقه مقارن است. البته این امر از سابقه دیرینی برخوردار است و در دوران معاصر هم مورد توجه قرار گرفته است. ما واقعا نیاز داریم ابعاد و زوایای فقه مقارن و تطبیق بین مکتب فقهی شیعه و مکاتب فقهی مذاهب دیگر را توسعه دهیم. در قم آیت الله بروجردی گام های موثری در این زمینه برداشتند، کمی هم امتداد پیدا کرد.

حد و مرز فقهی فیلترینگ؛ موافقان و مخالفان چه می گویند

حجت الاسلام مهدی پورحسین، عضو هیئت علمی پژوهشکده اندیشه دینی معاصر:

فقها برای بیان حکم یک مسئله پیش از اینکه سراغ ادله بروند، تاسیس اصل می کنند یعنی می گویند اصل جواز است یا حرمت است. فایده تاسیس اصل این است اگر اصل در رفتارهای انسانی بر آزادی انسان ها باشد فیلترینگ خلاف آزادی می شود و باید برایش دلیل بیاوریم ولی اگر اصل در رفتار انسانی محدودیت باشد، آن وقت فیلترینگ هم یک محدودیت است و مطابق اصل خواهد بود و دلیل نمی خواهد. حالا اصل در حوزه رفتار انسانی بر آزادی است یا محدودیت؟ از زمانی که فقه ما شکل گرفته این بحث مطرح بوده است. هم شیخ مفید به این مسئله پرداخته و هم پس از ایشان شیخ طوسی و دیگران به این مسئله پرداختند که آیا اصل بر آزادی انسان ها است یا ممنوعیت. فقها از این بحث به اصاله الحظر و المنع و اصاله الاباحه تعبیر می کنند.

انتهای پیام

نظرات

captcha