مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ما در قصه های قرآنی دنبال آن هستیم که مخاطب با قصه های تربیت محور، تاریخ محور و معرفت محور که دارای نکات معرفتی و دینی است آشنا شود و هنر داستان نویس این است که در دل داستان مفاهیم را بگنجاند.
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،
محمد حسین زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در دومین جشنواره ملی قصه های قرآنی تبیین که امروز 24 مهرماه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: قصه در ادبیات، آداب و سنت های ایرانیان تاریخچه ای بلند و دراز مدت دارد. از ایام گذشته، قصه آخر شب بچه ها در خانواده های ایرانی به عنوان یک فرهنگ و سنت بوده که مادران برای کودکانشان قصه می گفتند و با قصه گفتن، کودکان به خواب می رفتند. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در تاریخ دوره معاصر ما که دوران کودکی متولدین 60 و 70 باشد، قصه های شب رادیو یکی از بخش های پررنگ و مورد علاقه کودکان آن نسل بود که با توجه به رشد رسانه های متنوع و صنعت چاپ، تنوع و تعدد در روایتگری و قصه گویی وجود داشت و با توجه به کتاب های حذف شده اوایل دهه 60 عمده تیراژ این کتاب ها 40، 50 و 100 هزار است، به طوری که در دهه 60 رجوع مردم به کتاب کودک بالا بوده است. وی افزود: نویسندگان بزرگی در طول تاریخ کشور به خصوص معاصر، رشد و تحرک رو به جلویی را داشته اند. مهدی آذریزدی استاد قصه گویی کودک و نوجوان، قصه های قرآنی و ائمه را به زبان کودک و نوجوان درآورد و برای نسل خصوصاً نوجوانان نقش تدوین گری داشت، سراغ ادبیات کهن رفت و آن ها را به زبان ساده برای کودک و نوجوان نگارش کرد. حسین زاده بیان کرد: به برکت انقلاب اسلامی در حوزه کتاب کودک به تنوع و تعدد در قصه ها رسیده ایم، همچنین، ناشران خوبی در سراسر کشور در حوزه کودک فعالیت می کنند و نویسندگانی سراغ قصه نویسی حوزه کودک سوق پیدا کرده اند و برای کودکان قصه می گویند. وی تصریح کرد: در طول سال های بعد از انقلاب شاهد داستان نویسان خوبی در کشور هستیم، همچنین، ناشرانی سراغ طراحی های جذاب و تصویرگری های متناسب با سن و علاقه کودکان رفتند که تمام این موارد اتفاقات با برکتی است که در کشور روی داده است، اما آسیب هایی در این زمینه وجود دارد، بدین لحاظ که در کنار اینکه کتاب های قابل استفاده برای کودکان وجود دارد، اما با کتاب هایی مواجه هستیم که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به قصه های قرآنی، تصریح کرد: مهم ترین شاخص
قصه های قرآنی پیوند با کتاب زندگی مسلمانان است. نزدیک به دو میلیارد مسلمان در جهان وجود دارد که قبله واحد، پیامبر و کتاب واحد پیونددهنده همه با هم است، مثلا شنیدن داستان های موسی، یوسف و اصحاب کهف بین این دو میلیارد مسلمانی که در جهان وجود دارند، باعث می شود یک ادبیات و قصه مشترک در ذهن آن ها شکل گیرد. وی افزود: هنرمند متعهد این است که بتواند داستان هایی که در قرآن است را طوری روایت کند که در ذهن مخاطب بنشیند و آن ظرافت ها، معارف و نکات معرفتی و تربیتی عالی داستان نهفته در قرآن را در ادبیات کودک یا نوجوان در قالب قصه بگذارد. فرج الله سلحشور با ساخت یوسف پیامبر نشان داد که با گذشت سال ها همچنان مردم در تلویزیون این قصه قرآنی را تماشا می کنند. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به جشنواره قصه های قرآنی، اظهار کرد: اتفاقی که در جشنواره قصه های قرآنی افتاد این بود که از دو زاویه به قصه های قرآن نگاه شده است، اولین نگاه قصه هایی است که در قرآن نقل شده و داستان نویسان به بازنویسی آن با ادبیات متناسب با نیاز مخاطب امروز می پردازند و نگاه بعدی که بسیار اتفاق مبارکی است این است که داستان نویسان، یک آیه کلیدی و نکته تربیتی را که از قرآن گرفته شده به صورت قصه در می آورند. حسین زاده بیان کرد: شاید تا پایان داستان خواننده و شنونده متوجه نباشد که با یک قصه قرآنی تمام شود و آنچه که در دل و جان شنونده و خواننده می نشیند آن مفهومی است که در آن آیه آمده است. در کنار این اتفاق،
قصه گویی و قصه نویسی تلاشی است که باعث می شود در کنار قوی شدن حوزه ارتباطی کودکان، یک حس سرگرمی و بازی ایجاد شود. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: ما در قصه های قرآنی دنبال آن هستیم که مخاطب با قصه های تربیت محور، تاریخ محور و معرفت محور که دارای نکات معرفتی و دینی است آشنا شود و هنر داستان نویس این است که در دل داستان مفاهیم را بگنجاند، اما اگر نتواند قصه سرگرم کننده بگوید به آن مفاهیم نخواهد رسید، بنابراین، تمام این موارد در کنار این اصل قطعی است که نویسنده باید بتواند قصه ای بگوید که خواننده خود را سرگرم کند و او را قدم به قدم و کلمه به کلمه همراه و همزاد شخصیت های داستان پیش ببرد. وی تصریح کرد: قصه ای که امروز انتخاب و کتابش چاپ شده، دست به دست خواهد چرخید و والدینی که برای کودک خود از روی این کتاب قصه می خوانند، فرصت ارتباط والدین با فرزند را فراهم خواهند کرد و این اثر ماندگار خواهد شد و این دست به دست چرخاندن کتاب، نویسندگان را ترغیب می کند که الگو بگیرند. حسین زاده گفت: محورهای جشنواره سال آینده با کمک نکاتی که داوران مطالعه آثار به آن پرداختند، احیا خواهد شد و هر جشنواره نسبت به جشنواره سال گذشته به لحاظ کمی و خصوصاً کیفی رشد کند، بنابراین، جشنواره باید بتواند جریان ساز باشد و آنچه که برای ما مهم است این است که تعداد نویسنده بیشتری به سمت قصه نوشتن برای کودکان و نوجوانان حرکت کنند. انتهای پیام
{{name}}
{{content}}