ویژگی های سرمایه گذاری صحیح در اسلام

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه درباره شیوه های شرعی سرمایه گذاری در اسلام برای حفظ ارزش پول اظهار کرد: مسئله سرمایه گذاری ابعاد پیچیده ای دارد و باید به ابعاد کلان آن توجه شود ولی در مجموع آنچه که اسلام توصیه کرده، آن است که با پرهیز از کنز مال، باید پول و سرمایه به سمت تولید و فعالیت اقتصادی مولد هدایت شوند.

حجت الاسلام والمسلمین کمیل قنبرزاده، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه در گفت وگو با ایکنا، درباره قرض دادن طلا، ارز و سکه به دیگران به جای پول گفت: با توجه به اینکه ارزش پول ملی کشور طی سال های گذشته کاهش پیدا کرده و مردم نگران ارزش آن هستند، شاید رغبتی به قرض دادن نداشته باشند. از نظر فقهی قرض دادن هر نوع کالای مثلی مانند جواهرات ایرادی ندارد حتی می توان برنج، حبوبات و دیگر کالاهای مثلی را قرض داد و در موعد مقرر قرض گیرنده قرض خود را بازگرداند. البته قرض دادن طلا به جای پول در شرایط تورم یا ثبات اقتصادی مشکلی ندارد.

توصیه اسلام در مسئله سرمایه گذاری

وی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره شیوه های شرعی سرمایه گذاری در اسلام برای حفظ ارزش پول اظهار کرد: مسئله سرمایه گذاری ابعاد پیچیده ای دارد و باید به ابعاد کلان آن توجه شود ولی در مجموع آنچه که اسلام توصیه کرده، آن است که باید پول ها به سمت تولید هدایت شوند.

این کارشناس اقتصاد اسلامی ادامه داد: در زمان گذشته اعتبارات بانکی وجود نداشته و افراد با پول هایی که در اختیار داشتند کالای گران بها و با ارزش خریداری و کنز می کردند ولی در شرایط کنونی افراد پول های خود را در بانک سپرده و سودی را دریافت می کنند؛ طرفداران وضعیت موجود معتقدند این شویه اشکالی ندارد چون سپرده های مردم موجب اعطای تسهیلات به فعالان اقتصادی می شود ولی اگر این پول از بانک خارج و در بخش های جامد اقتصاد مانند زمین، طلا و غیره سرمایه گذاری شود کنز مال اتفاق افتاده است.

قنبرزاده بیان کرد: از آنجا که سیستم بانکی ایرادات فراوانی دارد، تورم شدت پیدا کرده و اعتماد عمومی نسبت به بانک ها کاهش یافته مردم خیلی علاقه ای به سپرده گذاری در بانک ندارند؛ به نظر من باید سیستم بانکی طوری اصلاح شود تا ضمن هدایت صحیح سپرده ها، مردم در پروژه ها مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید مردم به فعالیت های اقتصادی تشویق شوند، گفت: در جامعه اسلامی تشویق مردم به کنز مال نفی شده و سرمایه ها باید در امر تولید و فعالیت اقتصادی مولد هزینه شوند. سرمایه گذاری در بخش های جامد افتصادی هرچند منجر به رشد سرمایه می شود اما نفعی به جامعه اسلامی نمی رساند و لذا با سرمایه گذاری در بخش مولد اقتصاد هم رونق تولید اتفاق می افتد و هم رشد سرمایه تحقق پیدا می کند.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه بیان کرد: مردم باید با شیوه های صحیح سرمایه گذاری آشنا شوند و بدانند سرمایه گذاری با ریسک همراه بوده و سود و زیان را با هم در نظر بگیرند. اگر قرار باشد مردم به دنبال سود تضمین شده باشند قطعاً نه تنها رونق اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد بلکه کنزل مال رقم می خورد.

اصلاح سیستم بانکی با هدف سرمایه گذاری صحیح

قنبرزاده با بیان اینکه سیستم بانکی باید طوری اصلاح شود که سرمایه گذاری در آن به صورت عادلانه اتفاق بیفتد، گفت: علاوه بر آن باید شرایطی طوری پیش رود که مشارکت واقعی مردم اتفاق بیفتد و انگیزه نگهداری پول از بین برود. در راستای تحقق این مهم دولت وظایفی برعهده دارد؛ یعنی باید اقداماتی را انجام دهد تا هزینه فعالیت های سفته بازانه غیرمولد اقتصادی افزایش یابد و نیز به گسترش شفافیت در فعالیت های مولد اقتصادی کمک کند.

وی بیان کرد: متأسفانه امروز فعالیت های سفته بازانه هزینه بردار نیستند و به همین دلیل کنز مال اتفاق می افتد. به نظر من برای تشویق مردم در مشارکت اقتصادی هم باید کار فرهنگی صورت گیرد و هم اینکه ثبات اقتصادی وجود داشته باشد.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه گفت: هم از نظر اسلامی و هم از نظر اقتصادی، جمود سرمایه مشکل دارد. سیستم بانکی باید طوری اصلاح شود که از نظر شرعی اعتماد مردم را جلب کند؛ یعنی مردم مطمئن شوند پول آنها در امر تولید و پیشرفت کشور سرمایه گذاری خواهد شد و یا جمود سرمایه اتفاق نمی افتد.

قنبرزاده در پایان با بیان اینکه اگر بتوان اعتماد مردم را جلب کرد قطعاً خروج پول و روانه شدن آن به بخش های غیرمولد رخ نخواهد داد و جامعه اسلامی از این سرمایه گذاری نفع می برد، تأکید کرد: متأسفانه امروزه این اعتماد شرعی وجود ندارد و به همین دلیل مشارکت واقعی رخ نمی دهد و از سوی دیگر سودسازی هایی که در نظام بانکی انجام می شود صرفاً شبیه به رباست و محصول فعالیت واقعی اقتصادی نیست. به نظر من در گام اول باید بانک ها را به واسطه گر صحیح وجوه تبدیل کرد تا از نظر شرعی و اقتصادی اعتماد مردمی را که نمی توانند وارد فعالیت های صحیح اقتصادی شوند جلب کرد تا این واسطه گر به وکالت از مردم در حوزه های مختلف اقتصاد مولد دست به سرمایه گذاری بزند.

گفت وگو از سعید امینی

انتهای پیام

نظرات

captcha