اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره جزیات طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه این طرح بر اساس ماده 137 قانون آئین نامه داخلی مجلس، مجدداً در دستور بررسی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دوازدهم قرار گرفته، گفت: این طرح چند ویژگی دارد که ناظر به چالش های حقوقی و نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی است. ابهام در ماهیت حقوقی این دانشگاه باعث شده است قوانین نظارتی که بر سایر دستگاه ها حاکم است بر این دانشگاه حاکم نباشد. به عنوان مثال تاکنون هیچ حسابرسی مستقلی از دانشگاه آزاد اسلامی نشده است. در صورت وقوع فساد مالی در دانشگاه، مدعی العموم نمی تواند به فساد در دانشگاه ورود کند. زیرا در حال حاضر قوانین ما دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان نهادی خصوصی می شناسند و تا خود دانشگاه از فساد شاکی نباشد، مدعی العموم و ضابطین قضایی امکان ورود ندارند. در حالی که ماهیت حقوقی دانشگاه غیر خصوصی و غیر دولتی است و این دانشگاه کاملاً حاکمیتی است.
عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با بیان اینکه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی می خواهند از مواهب حاکمیتی بودن آن از جمله وجود 3 عضو از مسئولان حقوقی آموزش عالی و 3 عضو به عنوان منتخبین شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت امنای این دانشگاه استفاده کنند، رئیس این دانشگاه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای زیر مجموعه آن و سایر فرصت های حاکمیتی در عرصه سیاست گذاری آموزش عالی باشند، اما در عین حال به حاکمیت نیز پاسخگو نباشند، اذعان کرد: حاکمیت باید بتواند بر مسائل مالی، اقتصادی و آموزشی و پژوهشی این دانشگاه نظارت داشته باشد. اگر دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه ای خلاف قوانین کشور و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر کند، در حال حاضر دیوان عدالت اداری نمی تواند آن را باطل کند و حق تظلم خواهی از دانشگاهیان این دانشگاه نیز سلب شده است و این مسأله خلاف عدالت است.
خضریان با بیان اینکه مسأله تظلم خواهی کارکنان این دانشگاه در وضعیت نابسامانی قرار دارد، عنوان کرد: در حال حاضر اگر یکی از کارکنان دانشگاه آزاد از این دانشگاه بابت پیگیری حقوقش شکایت داشته باشد، نمی داند شکایت را به کدام محکمه ببرد. اداره کار بر اساس رأی دیوان عدالت اداری خود را صالح به رسیدگی به دعاوی کارکنان علیه دانشگاه آزاد نمی داند. خود دیوان هم به دلیل ابهام در ماهیت حقوقی دانشگاه به شکایات رسیدگی نمی کند و حتی دادگاه های حقوقی نیز در موارد بسیاری رأی به عدم صلاحیت خود می دهند که این مسأله موجب سردرگمی کارکنان دانشگاه شده و تبعیض و بی عدالتی را به همراه داشته است. لذا درصدد این هستیم که بتوانیم در یکی از موارد طرح، مسأله رسیدگی به شکایت کارکنان دانشگاه آزاد را حل کنیم.
وی افزود: حتی در حال حاضر به دلیل ابهام در ماهیت حقوقی دانشگاه آزاد، امکان مأموریت و انتقال کارکنان دانشگاه آزاد به دستگاه های اجرایی و بالعکس وجود ندارد. یعنی مثلاً اگر یکی از اعضای هیأت علمی یا کارکنان دانشگاه اگر بخواهد به عنوان کارشناس یا حتی در سطوح مدیریتی در دستگاه های اجرایی به عنوان مأمور مشغول به خدمت شود، امکان آن میسر نیست و فقط در سطوح معاون رئیس جمهور و وزیر امکان استفاده از کارکنان دانشگاه است. چرا باید مدیریت کشور از ظرفیت کارکنان دانشگاه آزاد محروم شود؟ این طرح به نفع کارکنان دانشگاه است و در آن تصریح گردیده است که اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد می توانند در دستگاه های اجرایی دولتی و حاکمیتی مأمور شوند و بالعکس نیز این مسأله امکان پذیر است.
نماینده تهران با اشاره به اینکه شفافیت مالی مسأله دیگری است که در این طرح دنبال می شود، افزود: راه اندازی سامانه شفافیت مالی از تکالیف دانشگاه آزاد اسلامی است که به صراحت در این طرح تعیین تکلیف شده است. مردم می خواهند بدانند که مدیران و مسئولان این دانشگاه چقدر حقوق می گیرند و شهریه ها صرف چه اموری می شود. متأسفانه دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه شفاف نیست. در حالی که در دستگاه های دولتی گزارش تفریغ بودجه میزان هزینه کرد دستگاه های اجرایی را مشخص و شفاف کرده است.
خضریان در پایان ابراز امیدواری کرد تا طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد با همراهی نمایندگان مجلس دوره دوازدهم بتواند مسایل حقوقی این دانشگاه را که چند دهه ای است موجبات تخلفات متعددی را فراهم کرده است، برطرف نماید.
انتهای پیام/
{{name}}
{{content}}