پیش بینی رشد 13 درصدی تولیدات بخش کشاورزی  کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش بینی می شود تولیدات بخش کشاورزی استان امسال 13 درصد رشد داشته باشد.

خبرگزاری تسنیم از سنندج، پیمان اسکندری پیش ازظهر امروز در هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در استانداری کردستان برگزار شد، میزان اشتغال دائمی استان را در بخش کشاورزی 30 درصد و این شاخص را در کشور 18 درصد اعلام کرد.

وی افزود: 85 درصد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خصوصی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه 25 هزار تن گندم نیاز مصرفی استان است، خاطر نشان کرد: کردستان چهار برابر مصرف استان گندم تولید می کند. امسال بیش از یک میلیون و 200 هزار تن گندم در استان تولید و خریداری شده است.

وی یکی از علل موفقیت گندم را استفاده از بذرهای اصلاح شده و بذرهای سازگار با شرایط اقلیمی استان عنوان کرد.

اسکندری ظرفیت فرآوری صنایع تبدیلی استان را یک میلیون و 300 هزار تن و ظرفیت ذخیره سازی در سیلوهای استان را بیش از یک میلیون تن ذکر کرد و گفت: بهره برداری از 686 طرح استان منجر به تثبیت اشتغال 6 هزار نفر در کردستان شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال 9 هزار تن کلزا در استان تولید شده است، عنوان کرد: پیش بینی می شود امسال 362 هزار تن سیب زمینی و 51 هزار و 350 تن نخود در کردستان تولید و مورد بهره برداری قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به افزایش محصولات باغی استان در اراضی شیب دار سنندج - کامیاران و سنندج - مریوان تصریح کرد: کردستان در زمینه تولید انگور و گردو رتبه دوم را حائز است.

به گفته وی، 50 درصد تولید و بهره برداری کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با ذکر اینکه 20 هزار و 319 هکتار از اراضی پایاب سدها تبدیل به آبی شده است، اظهار کرد: 80 درصد اراضی استان رفع تداخل شده است.

وی تثبیت شغل در بخش کشاورزی امسال استان را چهار هزار و 753 نفر اعلام کرد.

اسکندری با اشاره به طرح های حوزه کشاورزی گفت: در سال جاری 80 طرح در بخش های مختلف اقتصادی، 15 طرح صنعت و معدن، 9 طرح گردشگری، 33 طرح اقتصاد کشاورزی، 7 طرح شیلات و 9 طرح دام و طیور و 6 طرح حمل و نقل و انبارداری بوده است.

به گزارش تسنیم، 2.9 میلیون هکتار مساحت استان و بیش از 450 میلی متر بارندگی استان است، سه درصد بارندگی کشور و 6 درصد روان آب های در کردستان است، 130 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

انتهای پیام/487/.

نظرات

captcha