معاون وزیر جهاد کشاورزی:

تدوین سند اخلاق کشاورزی و غذا در راستای افزایش بهره وری است

معاون وزیر جهاد گفت: برای ارتقای آگاهی دست اندرکاران بخش کشاورزی، مبحث تدوین سند اخلاق کشاورزی و غذا مطرح شده که این موضوع، مقدمه تحول فرهنگی و توام با بهره وری در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ( تات ) در حاشیه پیش نشست همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا گفت: برای ایجاد تحول به معنای واقعی کلمه در بخش کشاورزی، باید تحول در ابعاد مختلف به وجود آید که مهم ترین آن، بعد فرهنگی و اجتماعی است. این تحول به ابتکار نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری مجموعه محققان سازمان تات آغاز شده و در جهت ارتقای آگاهی دست اندرکاران این بخش و در راستای تدوین سند اخلاق در کشاورزی و غذا در آینده نزدیک، شاهد برگزاری این همایش خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از ابعاد بحث اخلاق در کشاورزی، داشتن اخلاق حرفه ای محققان در این بخش است و اتخاذ تدابیر برای این امر ضروری بوده و ابعاد گسترده تر آن ورود مردم به این حوزه و افزایش آگاهی آنان است.

وی بیان کرد: در کشوری که مدعی اسلام هستیم، زیبنده نیست که شاهد مصادیقی از اسراف در تولید غذا و عدم احترام به منابع طبیعی باشیم؛ در حالی که سالانه 133 میلیون تن غذا در کشور تولید می شود، حدود 25 تا 30 درصد آن به عنوان ضایعات دور ریخته می شود و این نشان دهنده نیاز به آموزش و فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه و اخلاق حرفه ای در کشاورزی است.

خیام نکویی گفت: در گذشته، مردم به ارزش نان و محصولات کشاورزی به عنوان امانتی از سوی خداوند احترام می گذاشتند؛ ما باید این فرهنگ را دوباره زنده کنیم و در راستای بهبود کیفیت محصولات و استفاده بهینه از ظرفیت های اکولوژیک کشور حرکت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: با ورود جدی به ابعاد اخلاقی و اجتماعی کشاورزی، می توانیم شاهد تحولاتی چشمگیر در این حوزه باشیم و جلوی فرسایش خاک و دیگر چالش های کشاورزی را بگیریم تا به سمت یک نظام غذایی پایدار و اخلاقی حرکت کنیم.

نظرات

captcha