اعداد انحرافی در قاچاق بنزین!

به گفته یک اقتصاددان نیمی از بنزین تولیدی کشور قاچاق می شود در حالیکه به گفته مسئولان عمده بنزین تولیدی در کشور از سوی خودروهای داخلی مصرف می شود

سیما گودرزی

مقوله ناترازی انرژی به ویژه در فرآورده راهبردی چون بنزین، اکنون به مرزهای هشدار رسیده و در این میان، یکی از موضوع هایی که به بحث ناترازی دامن زده موضوع، قاچاق سوخت است، اما در زمینه حجم روزانه قاچاق سوخت، اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد که به طور متوسط در بین تمامی اظهارات بین 10 تا 30 میلیون لیتر روزانه قاچاق سوخت (بنزین و گازوئیل) برآورد می شود.

به گزارش عصراقتصاد، موضوع قاچاق بنزین یکی از بحث برانگیزترین موضوعات اقتصاد انرژی است که به فرصتی برای سودجویی باند ها و گروه های نامشروع تبدیل شده که در راستای کسب سود و منافعشان از هیچ ضربه و خُسرانی به کشور دریغ نمی کنند و آسیب های بسیاری را به اقتصاد کشور تحمیل می کنند.

فرآورده های یارانه ای گاه به دلیل اختلاف بالای قیمت آن با کشورهای همسایه، به محلی برای سوداگری سودجویان بدل شده است اما در زمینه حجم روزانه قاچاق سوخت، اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد که به طور متوسط در بین تمامی اظهارات بین 10 تا 30 میلیون لیتر روزانه قاچاق سوخت (بنزین و گازوئیل) برآورد می شود؛ اما اخیرا نیز موسی غنی نژاد، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفته آمارها می گوید ما روزی 120 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم، از این عدد، فقط 70 میلیون لیتر مصرف واقعی است و مابقی بصورت قاچاق از کشور خارج می شود.

طبق ادعای موسی غنی نژاد، میزان قاچاق بنزین روزانه 50 میلیون لیتر برآورد شده؛ یعنی حدود نیمی از بنزین کشور به صورت قاچاق از کشور خارج می می شود. عددی که از برآورد وزارت نفت و دستگاه های نظارتی و امنیتی بسیار بزرگتر است. از سوی دیگر حجم مصرف روزانه خودروهای داخل کشور نیز حاکی از غیرمنطقی بودن این عدد دارد.

قاچاق سوخت مساله ای است که بارها به عنوان دلیلی برای افزایش نرخ قیمت سوخت به ویژه بنزین در ایران مطرح شده است. اما سهم بنزین در قاچاق سوخت ایران چقدر است و آیا تنها پایین بودن نرخ بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه باعث سوخت بری مرزنشینان و قاچاق سوخت به خارج شده است؟

این در حالیست که مجموع اظهارات مسئولان و کارشناسان ذی ربط حکایت از سهم حدودا 80درصدی گازوئیل در قاچاق سوخت کشور دارد؛ به عبارتی سهم بنزین به مراتب کمتر از گازوئیل در زمینه قاچاق است.

اعداد مطرح شده درباره قاچاق بنزین واقعی نیست

در همین رابطه رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز اعلام کرد: عمده عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل و بخش کوچکی از آن مربوط به بنزین است.

سردار حسین رحیمی در حاشیه دیدار با کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و در گفت وگویی که با سایت اطلاع رسانی وزارت نفت داشته، با رد برخی اعداد مطرح شده در رسانه ها درباره حجم قاچاق بنزین در کشور، توضیح داد: اعداد مطرح شده به هیچ وجه درست نیستند و با توجه به افزایش روزافزون خودروهای داخلی، عمده بنزین تولیدی در کشور از سوی خودروهای داخلی مصرف می شود.

وی عمده قاچاق سوخت در کشور را مربوط به فرآروده گازوئیل اعلام کرد و افزود: حجم کشفیات کشور در حوزه قاچاق سوخت حاکی از قاچاق روزانه حدود 20 میلیون لیتر نفت گاز در کشور است که حتی یک میلیون لیتر هم برای ما رقم بسیار بزرگی به شمار می رود و با اجرای طرح های ویژه در حال مبارزه تخصصی برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت و شناسایی گلوگاه های قاچاق هستیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های مدیران صنعت نفت به ویژه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای همکاری گسترده در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت، بیان کرد: این مجموعه آماده است که با بهره گیری از همه ظرفیت های خود برای همکاری با لایه های مختلف حاکمیتی، توان کامل خود را برای مبارزه با عرضه خارج از شبکه سوخت در همه بخش ها به کار گیرد.

به گزارش عصراقتصاد، کیفیت بالای گازوئیلِ تولیدیِ داخل کشور باعث شده تا مشتریان این محصول، اِقبال بسیاری به گازوئیل ایرانی در آنسوی مرز ها و در کشور های همسایه نشان دهند، محصولی که (بنا بر اخبار موجود جراید و رسانه ها) میزان قاچاق آن 15 تا 20 میلیون لیتر تخمین زده می شود.

برچسب ها اخبار برگزیده قاچاق بنزین قاچاق سوخت ناترازی انرژی

نظرات

captcha