برگزاری جشن عروسی در خانه یا تالار ؛ مردم چه می گویند

به گزارش ایرنا، محمد تازه داماد است و مهمانان را به آدرس خانه پدری خود برای برگزاری جشن عروسی دعوت کرده است، خانه پدرش دارای یک حیاط بزرگ است به همین دلیل "استیج" برای گروه موزیک و صندلی برای مهمانان را سفارش داده است.

به گزارش ایرنا، محمد تازه داماد است و مهمانان را به آدرس خانه پدری خود برای برگزاری جشن عروسی دعوت کرده است، خانه پدرش دارای یک حیاط بزرگ است به همین دلیل "استیج" برای گروه موزیک و صندلی برای مهمانان را سفارش داده است.

از او درباره اینکه چرا عروسی را در تالار نگرفته است سوال می کنم، جواب او هم مانند بقیه عروس و دامادهایی است که در خانه جشن برپا می کنند؛ اول اینکه خواسته پدران عروس و داماد است که جشن در خانه گرفته شود و دوم اینکه هزینه ای برای تالار پرداخت نکند.

از محمد درباره اینکه آیا صدای بالای گروه موزیک و ترقه ها باعث دلخوری همسایه ها می شود نیز سوال می کنم که جواب می دهد بیشتر همسایه ها به جشن دعوت هستند و سعی کرده است که صدای باند بلندگوها فقط در حد شنیدن مهمانان حیاط باشد.

اما یکی از همسایه ها در صفحه خود در شبکه اجتماعی از اینکه عروسی در کوچه و صدای خواننده گروه موزیک تا ساعت 11 شب شنیده می شود گلایه دارد و نوشته است؛ با وجود اینکه عروسی سرکوچه برگزار شده اما صدای موسیقی تا خانه های انتهایی کوچه شنیده می شود در حالی که چند روز دیگر آزمون مهمی دارد و باید تمرکز داشته باشد.

به گزارش ایرنا، بررسی ها گویای آن است که برگزاری مراسم عروسی در خانه ها طی یک سال اخیر در چهارمحال و بختیاری رواج بیشتری پیدا کرده است و خانواده ها به دلایل مختلفی ترجیح می دهند این مراسم را در خانه پدری خود برگزار کنند.

مراسم عروسی از نظر برخی از افراد و خانواده آنها باید آبرودار برگزار شود چرا مهمترین مراسم و اتفاقی است که در زندگی دختران و پسران آنها رخ می دهد، از همین رو عروس و دامادها بر اساس همین اعتقاد همه تلاش خود را می کنند تا این مراسم به شکل مناسبی و در عین حال متناسب با بودجه آنها برگزار شود. مهمترین قسمت برنامه انتخاب محل مناسب برای برگزاری این مراسم است.

در چند سال اخیر استفاده از تالارهای عروسی با استقبال خوب مردم روبرو شده بود و از آنجاکه بسیاری از خانه ها به شکل آپارتمانی و با فضای محدود ساخته شده اند امکان برگزاری مراسم در این فضاها وجود نداشت و تالارها بهترین مکان برای برگزاری مراسم های عروسی به شمار می رفت اما به تازگی به دلایلی که در ادامه گزارش به آن اشاره شده است برخی از خانواده ها اقدام به برگزاری این سور و سات در خانه های خود می کنند و هنوز هستند افرادی که دوست دارند مراسم عروسی خود را به جای سالن و تالار در خانه پدری بگیرند و این موضوع در شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری در حال پررنگ شدن است.

یک زوج شهرکردی که در آستانه تشکیل زندگی مشترک هستند، قصد دارند مراسم عروسی خود را به صورت مختصر و در خانه پدر داماد برگزار کنند و عنوان می کنند؛ برگزاری مراسم در خانه اگرچه زحمت بیشتری نسبت به تالار دارد اما برای آنها که در ابتدای زندگی مشترک هستند می تواند صرفه جویی در مخارج باشد.

یکی از فعالان حوزه عکاسان جشن های عروسی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد زیادی از مراسم های عروسی که در سالجاری برای فیلمبرداری آن رفتم، در خانه برگزار شده است و اقبال مردم به برگزاری مراسم عروسی در خانه ها نسبت به چند سال گذشته بیشتر شده است.

دلایل مختلفی برای تغییر رویکرد عروس و دامادها در برگزاری مراسم عروسی از تالارها به خانه ها عنوان می شود که مسائل اقتصادی یک روی ماجراست و بازگشت به سنت ها و اینکه افراد به خاطر تعلق خاطر، صمیمت و حسی که با خانه پدری خود دارند این کار را انجام می دهند یکی دیگر از انگیزه های آن به شمار می رود.

علل تغییر رویکرد از تالارهای عروسی به خانه های مسکونی

یک جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تنگناهای اقتصادی و هزینه های بالای مراسم عروسی سبب شده تا بسیاری از زوج های جوان با چشم پوشی از تجملات و چشم وهم چشمی های متداول خانه پدری را برای برگزاری مراسم عروسی انتخاب کنند.

ستار صادقی افزود: در کنار آن برخی دیگر از خانواده ها علاقه مند برگشت به سنت ها هستند و برگزاری مراسم عروسی در خانه خود را نوعی ارزش اجتماعی می دانند و برگزاری مراسم عروسی در خانه پدری برای آنها جذاب تر بوده و به این شکل می توانند مراسم خود را مبتنی بر آداب و رسوم خانوادگی برگزار کنند.

وی با بیان اینکه برخی از عروس و دامادهای جامعه کنونی تابع ارزش های مدرن هستند و تالار را با تشریفات زیاد برای مراسم ازدواج خود انتخاب می کنند تصریح کرد: این در حالی است که برخی نیز یا به ناچار و به سبب انگیزه های اقتصادی و یا از روی اختیار و مبتنی بر بافت سنتی خانواده ها، خانه پدری را برای یکی از خاطره انگیزترین شب های زندگی خود انتخاب می کنند.

این جامعه شناس با بیان اینکه برگزاری مراسم عروسی در خانه در کنار مزایایی همچون حس صمیمت و تعلق بیشتر و احیای سنت ها، با سختی هایی نیز همراه است اظهار داشت: در گذشته همکاری خانواده ها برای برگزاری مراسم عروسی بیشتر بود و با توجه به اینکه منازل فضای بیشتری داشتند، انجام تدارکات عروسی بهتر انجام می شد اما در سال های اخیر آن همکاری هماهنگ گذشته کمرنگ شده و با توجه به انبوه سازی ها و زندگی های آپارتمان نشینی سر و صدای عروسی در محیط های مسکونی باعث اذیت و آزار همسایه ها می شود.

صادقی افزود: برگزاری مراسم عروسی در تالارها یا خانه های مسکونی موضوعی است که در نهایت خانواده ها نسبت به آن تصمیم می گیرند و در صورتی که با توجه به سبک زندگی کنونی خانواده ها اقدام به برگزاری عروسی در خانه ها می کنند باید به همه جوانب آن توجه داشته باشند تا منجر به همسایه آزاری نشود.

این در حالی است که برخی فعالان عرصه تالارداری عنوان می کنند که نه تنها هزینه های برگزاری مراسم عروسی در تالارها گران تر از خانه نیست بلکه در پاره ای از موارد به واسطه تجربه و اعتبار تالاردار هزینه ها مدیریت شده و هزینه غذا و پذیرایی کمتر از برگزاری مراسم عروسی در خانه می شود.

میزان استقبال مردم استان از تالارهای عروسی چگونه است؟

مدیر تالار پردیس شهرکرد در همین خصوص به خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تالارهای عروسی از سال 94 فعالیت خود را در چهارمحال و بختیاری گسترش دادند گفت: طی سال های اخیر ورودی تالارها به میزان 50 درصد کاهش یافته و آن دسته از افرادی که تالارها را برای مراسم عروسی خود انتخاب نمی کنند یا در خانه ها این مراسم را برگزار می کنند یا ماه عسل می روند و مراسمی نمی گیرند.

محمدمراد رئیسی افزود: آنچه هزینه های مراسم عروسی را افزایش می دهد تنها مکان و تالار نیست بلکه سایر موارد از جمله هزینه خواننده گروه موسیقی، فیلمبرداری و آتلیه، لباس عروس و طلا و سایر خریدها، هزینه های عروسی را افزایش می دهد و هزینه برگزاری مراسم در خانه ها و تالار تفاوت قابل توجهی با هم ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به تجربه 20 ساله ای که دارم باید بگویم که برگزاری مراسم عروسی در تالار سختی ها و دردسرهای کمتری برای خانواده عروس و داماد به دنبال دارد و به لحاظ هزینه ها، هزینه اضافه ای را بر گردن صاحبان مجلس تحمیل نمی کند و از سوی دیگر مشکلات دیگر نظیر اعتراض همسایه، ترافیک و سرو صدا در محله نیز از میان برداشته می شود.

بازرس اتحادیه رستوران و تالارداران شهرکرد با اشاره به اینکه تالارهای عروسی به 2 بخش اجاره ای و شخصی تقسیم می شوند اظهار داشت: تالارهای اجاره ای به واسطه فضای رقابتی که در این عرصه وجود دارد ورودی دریافت نمی کنند و ورودی تالارهای غیراجاره ای هم مبلغی حدود 100 تا 150 میلیون ریال است.

رئیسی تصریح کرد: آنچه هزینه عروسی در تالار را افزایش می دهد و برخی خانواده ها ترجیح می دهند که آن را نپردازند و عروسی را در خانه بگیرند، 10 درصد ارزش افزوده غذا است که تالاردار از صاحبان مجلس دریافت و به اداره کل امور مالیاتی پرداخت می کند.

وی تصریح کرد: جدای از مساله تورم، ارزش افزوده و انگیزه های اقتصادی، وجود خانه های عقد و باغ ویلاها هم نقش مهمی در کاهش ورودی مردم به تالارها داشته است.

بازرس اتحادیه رستوران و تالارداران شهرکرد با اشاره به اینکه تعداد شکایت مردم استان از تالارداران در طول سال کمتر از 10 مورد است اظهار داشت: نظارت بر تالارها با دقت انجام می گیرد و چنانچه نارضایتی و شکایتی در این خصوص وجود داشته باشد در اسرع وقت به آن رسیدگی می شود.

رئیسی یادآور شد: علاوه بر اینکه برخی تالارداران هزینه تالار را به صورت قسطی حساب می کنند و شرایط مالی عروس و داماد را در نظر می گیرند، برخی خیرین هم هستند که هزینه های عروسی خانواده های بی بضاعت را تقبل می کنند.

وی با اشاره به اینکه حمل تفنگ در مراسم عروسی در تالارها ممنوع است افزود: طبق قرارداد بین تالار و داماد اجازه ورود تفنگ و ترقه بازی در تالارها وجود ندارد و چنانچه افرادی خلاف آن عمل کنند مسئولیت آن برعهده داماد است.

بازرس اتحادیه رستوران و تالارداران شهرکرد تعداد تالارهای فعال استان را 16 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد سه تالار دولتی است.

رئیسی به تاثیرات مخرب دوران شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار تالارهای عروسی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت ها و ممنوعیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، برگزاری مراسم عروسی در استان به شدت کاهش یافت و به دنبال آن برخی تالارداران به مرز ورشکستگی رسیدند و برخی از شاغلان این عرصه نیز از کار بیکار شدند و به مشاغل دیگر روی آوردند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با 12 شهرستان دارای حدود یک میلیون نفر جمعیت است.

نظرات

captcha