کانون بیماری های دامی استان مرکزی 34 درصد کاهش یافت

به گزارش ایرنا، «محمد فتاحی» روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی، افزود: 21 درصد افزایش بازدید و مراقبت از دامداری ها، چهار درصد افزایش معاینه مراقبتی و 44 درصد افزایش واکسیناسیون با بیش از پنج میلیون راس واکسیناسیون در نیمه نخست امسال در استان به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا، «محمد فتاحی» روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی، افزود: 21 درصد افزایش بازدید و مراقبت از دامداری ها، چهار درصد افزایش معاینه مراقبتی و 44 درصد افزایش واکسیناسیون با بیش از پنج میلیون راس واکسیناسیون در نیمه نخست امسال در استان به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه در 6 ماه نخست امسال بیش از 300 هزار راس واکسیناسیون برای بیماری های مشترک بین دام و انسان استان انجام شده است، ادامه داد: همچنین افزایش 27 درصدی واکسیناسیون شاربن و افزایش 18 درصدی واکسیناسیون هاری در 6 ماه نخست امسال در استان مرکزی ثبت شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: میزان جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان در 6 ماه نخست سال جاری با 31 درصد افزایش به 21 میلیون قطعه رسیده و به تبع آن 38 درصد واکسیناسیون طیور افزایش یافته است.

فتاحی عنوان کرد: همچنین در این بازه زمانی میزان کشتار مرغ در استان مرکزی با 58 درصد افزایش به بیش از 15 میلیون قطعه رسیده است.

وی گفت: 49 هزار بازدید از مراکز عرضه گوشت استان انجام و 120 هزار کیلوگرم فرآورده های گوشتی ضبط شده که چهار درصد افزایش داشته و 131 پرونده قضایی تشکیل و به مراکز قضایی ارجاع شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: تعداد بازدید از مزارع آبزیان نیز در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 250 مورد 2 برابر شده است.

فتاحی با بیان اینکه میزان بازدید و سرکشی از مزارع زنبور عسل استان مرکزی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: میزان بیماری های زنبور عسل در استان 66 درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: بیش از 58 هزار مورد آزمایش برای تشخیص بیماری ها و آنالیز مواد غذایی در استان انجام شده که افزایش 42 درصدی داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی استان مرکزی یادآوری کرد: میزان صادرات مرغ منجمد استان در نیمه نخست سال جاری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته 100 درصد، خوراک آماده ماهی 36 درصد، آلایش مرغی 478 درصد و محصولات دامی هفت درصد رشد داشته است.

فتاحی ادامه داد: در نیمه نخست امسال 2 هزار و 900 مورد بازرسی و پایش از واحدهای مرغداری استان مرکزی انجام و چهار میلیون و 500 هزار دز واکسن جهت پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تزریق و 10 هزار و 800 مورد نمونه برداری برای تشخیص این بیماری انجام شد.

استان مرکزی با مساحتی معادل 29 هزار و 127 کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته است.

این استان از شمال به استان های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استانهای قم و اصفهان محدود است.

استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

نظرات

captcha