زنگ خطر ساختمان های ناایمن در کشور به صدا در آمد

به گزارش ایرنا، مسعود احمدی روز چهارشنبه در آیین افتتاح نشست تخصصی ملی آتش نشانی و ایمنی با موضوع ضوابط و مقررات ایمنی شهری در سالن همایش های پروین اعتصامی هتل امیرکبیر اراک، افزود: متاسفانه به غیر از شهرهای بزرگ در بسیاری از شهرهای کوچک نیز وضعیت ایمنی ساختمان ها خوب نیست.

به گزارش ایرنا، مسعود احمدی روز چهارشنبه در آیین افتتاح نشست تخصصی ملی آتش نشانی و ایمنی با موضوع ضوابط و مقررات ایمنی شهری در سالن همایش های پروین اعتصامی هتل امیرکبیر اراک، افزود: متاسفانه به غیر از شهرهای بزرگ در بسیاری از شهرهای کوچک نیز وضعیت ایمنی ساختمان ها خوب نیست.

وی بیان کرد: پیشگیری از چند بعد باید مورد توجه قرار گیرد که یکی از آنها ضوابط و مقررات و مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: تکلیف قانونی همه ذینفعان بویژه شهرداری ها و آتش نشانی ها در موضوع نظارت بر ایمنی ساختمان ها در فرآیند از مرحله ساخت و تا بهره برداری به درستی مشخص نشده و نحوه عمل شهرداری ها و سازمان آتش نشانی ها متفاوت است.

احمدی اظهار کرد: در شهری آتش نشانی ورود جدی با ضوابط و دستورالعمل های جذی دارد و بر فرآیند نقشه های ایمنی و آتش نشانی و تصویب آنها نظارت می کنند اما در برخی شهرها به اینگونه نیست و این موضوع خوب نیست.

وی تاکید کرد: باید تلاش شود در زمینه ایمنی ساختمان ها، یک وحدت و یکپارچی در کشور ایجاد شود.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود: 120 سازمان فعال آتش نشانی از بین یک هزار و 470 شهر کشور که مدیریت شهری در آنها حاکم است وجود دارد و بر اساس قانون شهرداری، اطفای حریق و نظارت بر ایمنی و نجات جان و اموال انسان ها در برابر حریق برعهده شهرداری ها است.

احمدی با بیان اینکه این مهم در روستاها برعهده دهیاری ها است، گفت: 64 هزار آبادی در کشور وجود دارد که 39 هزار از آنها واجد مدیریت روستایی و دهیاری است.

وی گفت: حدود یک هزار و 850 ایستگاه آتش نشانی در شهرها و 950 پایگاه آتش نشانی در روستاهای کشور فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: سالانه 250 هزار حریق و حادثه توسط آتش نشانی ها در کشور اطفا و مدیریت می شود که این آمار زیادی است.

احمدی تصریح کرد: باید تلاش شود تا در زمینه ایمنی و نظارت بر ساختمان ها ورود جدی تری صورت گیرد زیرا باعث می شود حوادث کمتر شود.

وی تاکید کرد: با اجرای سیستم های ایمنی و آتش نشانی در ساختمان ها، اگر حریقی رخ دهد، در شروع حادثه مدیریت و خسارت کمتری ایجاد می شود.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: یکی از معضلات کنونی کشور نظارت بر ایمنی بعد از صدور پایان کار است که باید تدابیر لازم در این خصوص اندیشده شود.

احمدی اظهار کرد: در سازمان دهیاری های کشور بنا است که در این موضوعات ورود جدی شود و آموزش و دوره های آموزشی کامل و مدونی را در همه موضوعات بویژه پیشگیری با جدیت دنبال شود.

شهردار اراک هم در این آیین گفت: امید است این نشست تخصصی، گام خوبی در راستای ایمنی سازی ساختمان های کشور باشد.

علیرضا محمودی افزود: ساختمان های زیادی در سطح کشور و استان مرکزی وجود دارد که از ایمنی لازم برخوردار نیستند و بی توجهی به آنها می تواند موجب بروز خطراتی شود.

وی بیان کرد: مهندسین ناظر باید تلاش کنند و در طول مدت ایجاد یک بنا، نظارت دقیق داشته باشند تا ساختمان ها ایمن شکل گیرد.

شهردار اراک ادامه داد: امید است با ایمن سازی ساختمان ها شاهد حوادث تلخ گذشته نباشیم.

محمودی اظهار کرد: حدود 240 نفر در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک فعالیت دارند که 80 درصد آنها نیروهای عملیاتی است.

وی گفت: آتش نشانی اراک دارای 12 ایستگاه آتش نشانی است و این سازمان تنها یک نرده بان 32 متری دارد واین در حالی است که ساختمان های بلند زیادی در این شهر وجود دارد.

شهردار اراک افزود: امید است به زودی یک نرده بان 64 متری وارد شهر اراک شود.

محمودی بیان کرد: تبادل تجربه ها یکی از راه های مهم در راستای کسب موفقیت های بزرگ است که این مهم باید در مراکز خاص از جمله آتش نشانی مورد توجه جدی قرار گیرد.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک نیز در این آیین گفت: مدیران ومعاونان پیشگیری، آتش نشانی 28 مرکز استان کشور در نشست تخصصی ملی آتش نشانی و ایمنی حضور دارند.

مجتبی خراجی افزود: مباحث علمی متنوعی برای این نشست تخصیص در نظر گرفته شده که امید است با توفیقات خوبی همراه باشد.

نشست تخصصی ملی آتش نشانی و ایمنی با موضوع ضوابط و مقررات ایمنی شهری به مدت 2 روز در سالن همایش های پروین اعتصامی هتل امیرکبیر اراک جریان دارد.

نظرات

captcha