فعالیت 303 بهره بردار کلنی زنبور عسل در نیشابور

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: طبق گزارشات سال گذشته، شهرستان نیشابور 303 بهره بردار در حوزه کلنی زنبور عسل دارد که 30 هزار و 865 ملکه زنبور تولید کرده اند.

خبرگزاری تسنیم از مشهد، علی مبارکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همزمان با سرشماری زنبورستانها در سراسر کشور، زنبورستان های شهرستان نیشابور نیز توسط کارشناسان اداره بهبود تولیدات دامی و کارشناسان پهنه های تولیدی مراکز جهاد کشاورزی بخش های بینالود، میان جلگه و سرولایت سرشماری می شوند.

وی افزود: با سر شماری زنبورستان های این شهرستان همزمان با سراسر کشور با محوریت رصد و راستی آزمایی فرم های خود اظهاری و کلنی های زنبور عسل، زیربنای پیشرفت این صنعت در شهرستان نیشابور است لذا با توجه بیشتر زنبورداران به تقویت این صنعت در زمینه آموزش، می توان در رابطه با برندسازی، بسته بندی، بازاریابی گام های موثری برداشت.

مبارکی عنوان کرد: سرشماری زنبورستان ها و گردآوری اطلاعات با کمک و همراهی بهره برداران این حوزه، از 7 مهر 1403 آغاز شده و تا 19 مهر ادامه خواهد داشت؛ در این سرشماری مشخصات جغرافیایی دقیق زنبورستان ها و اطلاعاتی در خصوص تعداد کندو، میزان تولید عسل، گرده، زهر، موم، بره موم و ژل رویال پس از پرسش از بهره برداران ثبت و ضبط می شوند.

مدیر جهادکشاورزی نیشابور اظهارکرد: تغذیه زنبورهای کلنی ها در زمستان با شربت شکر و یا خمیر شیرین تأثیری در کیفیت عسل کندو نخواهد داشت چون این شکر مورد تغذیه زنبورهای کارگر قرار می گیرد و در تولید عسل موثر نیست.

مبارکی افزود: سال گذشته 170 تن شکر بین زنبورداران نیشابوری جهت تغذیه زنبور در فصل زمستان توزیع شد که با تولید میانگین هر کندو 7 کیلوگرم حدود 231 تن عسل مرغوب از 30 هزار و 735 کلنی مدرن تولید کردند.

وی خاطرنشان کرد: کلنی زنبور عسل تنها و مهمترین سرمایه زنبورداران است و حفظ کلنی برای زنبوردار بسیار مهم و حیاتی است و توجه به نیاز غذایی زنبور عسل در زمستان و تأمین عسل مورد نیاز کلنی بسیار اهمیت دارد و زنبورداران با توجه به این نکته سعی در حفظ کلنی ها برای سال بعد دارند.

انتهای پیام/282

نظرات

captcha