شمشیربازان زنجانی در انتظار حامیان مالی

به گزارش خبرنگار ایرنا، شمشیربازی یکی از ورزش های رزمی محسوب می شود که 2 ورزشکار در آن با استفاده از شمشیر مخصوص در سه بخش فلوره، اپه و سابرا که هر یک دارای نوع شمشیر و قوانین خاصی است، با هم مبارزه می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شمشیربازی یکی از ورزش های رزمی محسوب می شود که 2 ورزشکار در آن با استفاده از شمشیر مخصوص در سه بخش فلوره، اپه و سابرا که هر یک دارای نوع شمشیر و قوانین خاصی است، با هم مبارزه می کنند.

این رشته ورزشی قدمتی طولانی دارد و در بخش آقایان و بانوان به صورت انفرادی و تیمی انجام می شود. کشور آلمان در این ورزش پیشگام بوده و این رشته به ایران در سال 1328 راه یافته است.

هم اکنون 60 ورزشکار شمشیرباز استان زنجان در رده های سنی مختلف فعالیت می کنند. شمشیربازی در استان زنجان نیز از سال 1384 راه اندازی شده است و در زمان حاضر 60 شمشیرباز در این استان ساماندهی شده اند که 30 ورزشکار در بخش زنان و 30 ورزشکار در بخش مردان در رده های سنی مختلف نوجوانان، جوانان و بزرگسالان فعال هستند و به مسابقات اعزام می شوند.

این هیات یک سالن تخصصی در زنجان دارد که از معدود سالنهای تخصصی در سطح کشور بوده و به همت و با حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان در اختیار هیات شمشیربازی قرار گرفته است.

استان زنجان در اسلحه اپه رتبه اول ایران را دارد و جزو پنج استان برتر کشور در رشته شمشیربازی به شمار می رود و در دیگر اسلحه ها نیز فعال است. شمشیربازی این استان از ظرفیت های بالایی برخوردار بوده و توسعه هرچه بیشتر آن نیازمند نگاه ویژه و حمایت مالی است.

هفت شمشیرباز زنجان عضو تیم ملی هستند

سرپرست هیات شمشیر بازی استان زنجان گفت: هم اکنون وضعیت شمشیر بازی در استان خوب اما ظرفیت و توقع بیش از این است و برنامه ریزی های لازم را برای بازگشت به روزهای اوج و کسب افتخارات بیشتر انجام داده ایم.

مهدی رضایی افزود: آخرین اعزام شمشیربازان استان به مسابقات کشوری مربوط به 16 تا 22 شهریور امسال به میزبانی شهر اصفهان است که تیم کامل از بانوان شمشیرباز استان در رده سنی جوانان و نوجوانان اعزام شدند و با توجه به اینکه ورزشکاران نوپا هستند نتایج مورد انتظار، کسب نشد.

وی با تاکید بر اینکه شمشیربازی استان بسیار پرظرفیت و دارای پتانسیل قوی است و به یقین با برنامه ریزی اصولی و پشتکار نتایج بهتری را کسب خواهد کرد، اظهار داشت: شمشیر بازی شامل سه رشته اسلحه اپه، فلوره و سابر است که محمد اسماعیلی ورزشکار زنجانی چندین سال به عنوان قهرمان اپه شناخته شده است و در اسلحه فلوره بانوان نیز یک ورزشکار از زنجان در ردیف 10 نفر اول کشور قرار دارد که از سال آینده وارد رده های تیم ملی خواهد شد.

رضایی تصریح کرد: تمام تمرکز هیات بر رده پایه این رشته ورزشی است و بر روی نوجوانان و جوانان هدفگذاری کرده ایم به طوریکه در بانوان تیم های کاملی داریم و در بخش آقایان نیز رشد خوبی را در رده پایه شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه زنجان به دلیل نداشتن حامی مالی، تیمی در لیگ برتر شمشیربازی ندارد، گفت: همه ورزشکاران ما ملی پوش، دارای مدال های آسیایی و اردو دیده هستند و نمی توان از بازیکنانی که تا کسب سهمیه المپیک پیش رفته اند انتظار داشت به صورت رایگان فعالیت کنند به همین دلیل ورزشکاران ما در خارج از استان و تیم شهرهای دیگر بازی می کنند.

تلاش برای جذب حامیان مالی از صنایع استان زنجان

رضایی با اشاره به اهمیت حمایت از ورزشکاران، افزود: شمشیربازی زنجان چهار سال متوالی حامی مالی داشت که این امر منجر به کسب چهار قهرمانی برای استان شد.

سرپرست هیات شمشیربازی استان زنجان اظهار داشت: هم اکنون این رشته ورزشی در استان هفت ملی پوش دارد که نیازمند حمایت هستند و پیشتر حمایت مالی موجب شده بود تا زنجان قهرمانان زیادی به خصوص در اسلحه اپه پرورش بدهد اما بعدها حضور این حامیان کمرنگ شد.

وی با بیان اینکه حمایت مالی موجب می شود همه ورزشکاران استان در تیم زنجان کار کنند، ادامه داد: برای جذب حامی، ارتباطاتی با صنایع، شرکت ها و کارخانه های استان برقرار کرده ایم اما به نتیجه رسیدن آن زمان بر است.

رضایی با اشاره به زیرساختهای رشته ورزشی شمشیربازی در استان زنجان گفت: هم اکنون تنها در شهرهای زنجان و ابهر سالن شمشیربازی داریم که سالن ابهر آن گونه که باید فعال نیست اما سالن زنجان همه روزه فعال است.

وی استقبال و فعال شدن هر چه بیشتر سالن ها را نیازمند فرهنگسازی، آگاهی رسانی و تبلیغ این رشته ورزشی عنوان کرد و یادآور شد: همکاری خانواده ها با این هیات خوب است، اولیا پیگیر و در ارتباط هستند و این بسیار مهم است که اولیا حمایت کنند و به دنبال نتایج زودهنگام نباشند چرا که به نتیجه رسیدن در این رشته حداقل به سه سال زمان نیاز دارد.

مستهلک شدن تجهیزات و هزینه بالای جایگزینی از مشکلات رشته ورزشی شمشیربازی در زنجان است. رضایی خاطرنشان کرد: سالن های شمشیربازی نیازمند تجهیزات از جمله پیست، آپاره و قرقره هستند که تامین آن هزینه بر است و فدراسیون هم محدودیت هایی دارد و معمولا به هیاتهای قوی و فعال و المپیکی ها کمک می کند.

وی مستهلک شدن تجهیزات سالن ها را از مشکلات این رشته ورزشی دانست و گفت: به دلیل هزینه بالای این تجهیزات تلاش می کنیم هنگام نیاز، تجهیزات را خودمان تعمیر کنیم که این کار موجب پایین آمدن کیفیت وسایل ورزشی می شود.

رضایی با بیان اینکه فعالیت در رشته شمشیربازی محدود به افراد خاصی نبوده و تنها نگاه به آن ورزش قهرمانی نیست، تصریح کرد: در این رشته از علاقه مندان 10 ساله ثبت نام داریم و تا 50 سال هم الان در هیات فعال هستند و بهترین سن برای شروع این بازی بعد از 10 سال است به طوریکه فرد بتواند به درستی شمشیر را در دست نگه دارد.

وی گفت: برای استعدادیابی در هیات برنامه های جامع و مناسبی پیش بینی شده، بر همین اساس حضور در مدارس و توضیح و تبیین جایگاه این رشته ورزشی میان دانش آموزان انجام می شود.

صنایع و معادن استان زنجان در حمایت از شمشیربازی پای کار نیستند

سرپرست قبلی هیات شمشیربازی استان زنجان نیز این استان را دارای ظرفیت های بالا در رشته ورزشی شمشیربازی بیان کرد و گفت: متاسفانه صنایع و معادن استان در حمایت از شمشیربازی پای کار نیستند و آنگونه که باید و شاید به این رسالت اجتماعی خود عمل نمی کنند.

حامد افشاری افزود: نبود حمایت های لازم موجب شده است که بازیکنان مطرح و شاخص استان در لیگ استان های دیگر فعالیت کنند.

وی بر ضرورت توجه روزافزون مسوولان و دست اندرکاران به ظرفیت بالای این رشته ورزشی در استان تاکید و تصریح کرد: ورزشکاران این رشته ورزشی استان همواره جزو قهرمانان کشوری هستند.

شمشیربازان زنجانی همواره جزو قهرمانان کشوری این رشته ورزشی هستند. افشاری با بیان اینکه طی سال های گذشته سالن اختصاصی شمشیر بازی در زنجان افتتاح شد، گفت: هم اکنون این سالن جزو پنج سالن برتر کشور است که قابلیت برگزاری مسابقات مختلف داخلی و خارجی را دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 50 ورزشکار زن و مرد در این رشته فعالیت می کنند، اضافه کرد: با کارهای انجام گرفته شمشیربازی بانوان در استان نیز جانی دوباره گرفته است به طوری که هم اکنون 30 نفر از بانوان در این رشته فعال هستند.

افشاری خاطرنشان کرد: به طور خاص شمشیر بازی اپه در قسمت غرب کشور از پتانسل های بالایی برخوردار است که سرمایه گذاری لازم در این رشته ورزشی می تواند اتفاقات خوب و خوشایندی را برای سال های آینده رقم بزند.

زنجان قطب برتر کشور در اسلحه اپه است

یکی از قهرمانان شمشیر بازی استان زنجان نیز با بیان اینکه زنجان، قطب برتر کشور در اسلحه اپه شمشیر بازی است، گفت: شمشیر بازی در سه اسلحه برگزار می شود و فعالیت در آن محدودیتی ندارد و از سن 10 تا 50 سال نیز در آن فعال هستند.

امین خلفی فرد، با بیان اینکه از سال 90 در این رشته به طور حرفه ای فعال هستم و به عضویت تیم ملی شمشیربازی درآمدم، افزود: در اسلحه اپه در این سالها در مسابقات قهرمانی کشور مدالهای متعدد و در مسابقات قهرمانی آسیایی در اندونزی سال 2014 مدال برنز را کسب کردم.

وی که در سالهای اخیر به عنوان مربی در این رشته فعالیت دارد، اظهار داشت: هم اکنون برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور که آبان ماه برگزار می شود، آماده می شوم تا دوباره بتوانم به اردوی تیم ملی راه یابم.

خلفی فرد با تاکید بر اینکه شمشیربازی ورزشی جذاب، مفرح و لذت بخش است از همشهریان و خانواده ها خواست، برای دیدن این ورزش در باشگاه ها حضور پیدا کرده و فرزندان خود را از نزدیک با این رشته آشنا کنند.

برآیند:

زنجان قطب برتر کشور در اسلحه اپه است و سالن اختصاصی شمشیربازی آن جزو پنج سالن برتر کشور محسوب می شود.

این رشته در استان زنجان قهرمانان، ورزشکاران و شمشیربازان بسیار توانمند و مستعدی دارد ولی به رغم این همه ظرفیت از نبود حامیان مالی رنج می برد.

در صورت حمایت صنایع و واحدهای تولیدی از این رشته ورزشی قطعا زمینه حضور تیم استان در لیگ های کشوری و درخشش شمشیربازان استان فراهم می شود.

نظرات

captcha