گزارش|سفرهای استانی و تدوین سازوکار جدید در دولت

سفرهای استانی همواره یکی از راه های حضور بین مردم و مواجه ی مستقیم و بدون واسطه با مشکلات آنان بوده و دولت های مختلف نگاه های مختلفی به این مسئله داشته اند. دولت اعلام کرده که به دنبال تدوین سازوکار جدیدی درباره ی این موضوع است.

خبرگزاری تسنیم، سفرهای استانی مسئولان یکی از راه های مواجه ی مستقیم و بدون واسطه ی با مشکلات مردم در سراسر کشور و حتی دورافتاده ترین نقاط بوده است.

دولت های مختلفی در کشورمان در این زمینه شیوه های خاص و عملکردهای متفاوت داشته اند؛ برخی مدیریت مانیتورینگ و تقریباً از راه دور را پیشه کرده و برخی نیز معتقد بودند که باید از نزدیک مستقیماً با موضوعات مواجه شد.

محمدجعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور درباره ی ماه گذشته و اوایل استقرار دولت جدید درخصوص نگاه دولت چهاردهم به انجام سفرهای استانی گفته بود هنوز در این باره و اینکه هیئت دولت را به استان ها ببریم یا نه، به جمع بندی نرسیده ایم و در حال بررسی های متعدد برای شکل دهی به یک شیوه ی موثر هستیم و محتمل است که رویکرد جدیدی به این مقوله داشته باشیم.

وی هم چنین گفت دنیای امروز، دنیای دیجیتالی است و می شود از راه دور کنترل کرد؛ البته رئیس جمهور حتماً با مردم صحبت کرده و به دیدار اقشار مختلف خواهد رفت اما شاید شیوه ای که در گذشته بوده را دنبال نکنیم.

از سویی دیگر مسعود پزشکیان رئیس جمهور بارها در نطق ها و سخنرانی های خود بیان کرده که حتماً بین مردم خواهد بود و اجازه نمی دهد که مشغله ها و تعدد جلسات، بین او و جامعه فاصله بیندازد؛ رئیس دولت چهاردهم خود را از مردم می داند و اعلام کرده که تمام توان خود را برای حل مشکلات مصروف می کند.

تجارب دولت های گذشته و خصوصاً سفرهای استانی رئیس جمهور شهید، آیت الله رئیسی که با تمجید رهبر معظم انقلاب هم همراه می شد، یکی از راه های دیدار بی واسطه با مردم و هم چنین اطلاع مستقیم از مشکلات جامعه است. ایشان انجام سفرهای استانی توسط دولت سیزدهم را یک توفیق و درخشان دانسته بودند.

رهبر انقلاب در اولین دیدار با اعضای دولت چهاردهم نیز در توصیه ای مسئولان را به حضور در بین مردم سفارش کرده و فرمودند" به این حرف ها که اگر سفر استانی کردید بگویند پوپولیسم و عوام گرایی است، توجه نکنید چراکه اطلاع از متن زندگی مردم با کارتابل و گزارش های کتبی امکان پذیر نیست، حتی اگر گزارش های خوبی باشد؛ بنابراین سفر استانی و حضور در بین مردم از جمله روستاها و تصمیم گیری بر اساس مشاهدات و شنیده ها را دنبال کنید.

بر اساس این گزارش، بر اساس دیدگاه کارشناسان، انجام سفرهای استانی و حضور در اقصی نقاط کشور و خصوصاٌ مناطق کم برخوردار و محروم می تواند به بازسازی و تقویت سرمایه ی اجتماعی نظام نیز کمک کند؛ چراکه مردم مسئولان خود را در مشکلات کنار خود می یابند.

مسئولان دولت چهاردهم می توانند با تهیه ی سازوکاری چابک برای سرکشی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان های مختلف زمینه ی حل مشکلات و پاسخ به مطلبات برزمین مانده ی مردم را فراهم کنند.

انتهای پیام/

نظرات

captcha