همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط در کرمانشاه برگزار می شود

دبیر اجرایی همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط در کرمانشاه، گفت: دومین همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط، منابع و مسائل آب و چشم انداز آن در ایران 23 آبان ماه در کرمانشاه برگزار می شود.

خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، آئیژ عزمی در نشست خبری که امروز در دانشگاه رازی برگزار شد، اظهار داشت: آب یکی از مسائل مهم جهان است که تا 20 سال آینده به مهمترین چالش منطقه و جهان تبدیل خواهد شد و سبب وقوع رخدادهای سیاسی و نظامی هم خواهد شد.

وی عنوان کرد: به همین منظور و با هدف ارائه راهکارهای لازم برای حفظ این نعمت، دومین همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط، منابع و مسائل آب و چشم انداز آن در ایران 23 آبان ماه امسال برگزار می شود و از مهمانان داخلی و خارجی برای این همایش یک روزه دعوت شده است.

دبیر اجرایی همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط در کرمانشاه با بیان اینکه تا 31 مهر ماه فرصت برای ارسال مقالات وجود دارد گفت: پیش بینی شده تعداد مقالات به حدود 250 مورد برسد و تا هفتم مهر داوری مقالات انجام می شود.

عزمی با اشاره به اینکه 10 تا 15 مقاله برگزیده می شوند، افزود: مقالات در مجله جغرافیا و پایداری محیط و مجله آب که هر دو درجه الف دارند منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه مشکل آب مربوط به سراسر کشور است مقالات از نقاط مختلف ارسال می شود، عنوان کرد: هدف از برگزاری این همایش این است که تمام ابعاد چالش آب را بررسی کنیم و با ارائه راهکار اصولی و الگویی مناسب به دولت کمک کنیم و ابزاری برای سیاستگذاری باشد.

دبیر اجرایی همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط در کرمانشاه با اشاره به اینکه نخستین مرحله این همایش سال 91 با دریافت 120 مقاله برگزار شد گفت: در اختتامیه این همایش بیانیه ای قرائت خواهد شد که برای مردم و مسئولان کاربردی باشد.

عزمی درباره محورهای همایش عنوان کرد: چالش های اصلی ایران در ارتباط با منابع آبی کشور، برنامه های توسعه اول تا ششم دولت و رویکرد پیشگیری از وقوع بحران های آبی، کفایت برنامه توسعه هفتم دولت برای حل پایدار مسائل آبی کشور و چالش های احتمالی در پیش رو در منابع آبی کشور با توجه به نقاط قوت و ضعف برنامه توسعه هفتم از محورهای همایش است.

وی استفاده از منابع آب متناسب با رشد جمعیت و توسعه شهرها و روستاها، مدیریت مناقشات داخلی و مرزی، زیرساخت های آبی، کاربری زمین، بحران فرونشستی و پسماندهای صنعتی و فاضلاب های شهری از دیگر محورهای همایش است.

ایرج جباری، دبیر علمی همایش نیز در این نشست، اظهار داشت: چنانچه مصرف آب مدیریت نشود به طور قطع بشر با مشکلاتی مواجه خواهد شد و به همین دلیل باید راهکارهایی برای آن پیش بینی شود که دانشگاه در این زمینه باید در اولویت قرار بگیرد، زیرا کار دانشگاه ارائه راهکار است، اما متأسفانه در اینگونه مسائل دانشگاه نادیده گرفته می شود.

وی عنوان کرد: دانشگاه آخرین و به روزترین اطلاعات را در مورد موضوعات مختلف در اختیار دارد و به طور قطع می تواند راهکار مناسب را پیشنهاد دهد و دانشگاه رازی نیز به همین نیت از یکسال گذشته پیگیر برگزاری همایشی برای ارائه راهکار در زمینه آب بوده است.

دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه برای این همایش از یکسال گذشته فراخوان داده شده است گفت: مدیرانی که به  دنبال حل مسئله هستند می توانند در این همایش حضور داشته باشند و از اطلاعات جمع آوری شده بهره ببرند و اطلاعات این همایش همچون سایر همایش ها بدون استفاده باقی نماند.

جباری افزود: جامعه امروز در زمینه آب با چالش های متعددی همچون آلودگی، مصرف بی رویه، برداشت بیش از حد از آب های زیرزمینی، تخریب محیط زیست، جنگل ها و خاک، وقوع سیل های شدید و فرونشست زمین مواجه است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

وی بیان کرد: در این همایش دستاوردهای برنامه توسعه اول تا ششم و دستاوردهای آن در زمینه آب و همچنین نحوه پرداختن به این موضوع در برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار می گیرد.

انتهای پیام/

نظرات

captcha