موتورسواران پایتخت چه تخلفاتی دارند؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، زمانی موتورسواری برای سرعت بخشیدن به فعالیت های روزانه مردم بود اما اکنون که به عنوان یک شغل و یک منبع درآمدی برای بسیاری از شهروندان موتورسوار تبدیل شده نوع رفتار موتورسواران نیز تا حدود زیادی تغییر کرده، اینکه غذای مردم را زود به دست آنها برسانند، اینکه با عبور از چراغ قرمز و یا خط های ویژه زودتر مسافر را به مقصد برسانند و یا پیک موتوری هایی که زود رسیدن را همیشه مقدم بر همه فعالیت ها می دانند، همه این مسایل باعث شده که میزان تخلفات آنان نیز سر به فلک بکشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زمانی موتورسواری برای سرعت بخشیدن به فعالیت های روزانه مردم بود اما اکنون که به عنوان یک شغل و یک منبع درآمدی برای بسیاری از شهروندان موتورسوار تبدیل شده نوع رفتار موتورسواران نیز تا حدود زیادی تغییر کرده، اینکه غذای مردم را زود به دست آنها برسانند، اینکه با عبور از چراغ قرمز و یا خط های ویژه زودتر مسافر را به مقصد برسانند و یا پیک موتوری هایی که زود رسیدن را همیشه مقدم بر همه فعالیت ها می دانند، همه این مسایل باعث شده که میزان تخلفات آنان نیز سر به فلک بکشد.

روزانه مردم تهران هزاران نوع تخلف را موتورسواران همانند عبور از خیابان های ممنوع، گذر از تونل های سطح شهر، حرکات مارپیچی، پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک موتور، حمل غیرمتعارف بار، عبور از پیاده روها، سرعت های غیرقانونی در پیاده رو، حرکت از جهت های مختلف در خیابان های اصلی و فرعی و توقف در کنار خیابان حتی هنگام خرید مشاهده می کنند.

شاید موتورسیکلت داران این نوع تخلفات را به عادت همیشگی خود تبدیل کرده اند لذا نه تنها این تخلفات را کاهش نمی دهند بلکه برخی روزها حرکات عجیب تری از آنها سر می زند.

ثبت حدود 940 هزار اعمال قانون از سوی موتورسیکلت سواران

چنان در خیابان ها ویراژ می روند که هیچ فردی از دست موتورسیکلت سواران آسایش ندارد، پیاده رو و خیابان ندارد همه جا همانند قارچ از روی زمین می رویند، گاهی احساس می کنیم ممکن است حتی برخی موتورسواران روزی بتوانند از روی خودروها هم عبور کنند، تصوری که برخی پایتخت نشینان به دلیل حرکات عجیب و غریب موتورسواران روزانه می بینند، زندگی برای این مردم در چنین شرایطی سخت و برای آموتورسوار انگار راحت تر است.

گاهی که موتورسوار با حرکتی مارپیچی یا ویراژگونه از کنارمان رد می شود به این موضوع فکر می کنم که آیا هر فردی که سوار بر موتورسیکلت می شود به فکر جانش هست! زیرا براساس آمارهای پلیس راهور تهران بزرگ 46 درصد تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت سواران است. آیا این آمارها و مرگ روزانه تعدادی از موتورسواران نمی تواند دلیلی برای رعایت قوانین از سوی این افراد باشد؟

برخورد با موتوسواران هم ظاهرا نمی تواند مانع این تخلفات از سوی موتورسیکلت داران در پایتخت شود زیرا براساس جدیدترین داده های آماری از سوی پلیس راهور تهران بزرگ، از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه 933 هزار و 465 مورد اعمال قانون و تخلفات موتورسواران در این شهر به ثبت رسیده که این نوع برخوردها هم نشان از آمار بالای تخلفات آنان دارد. بنابراین نشان می دهد که شاید قوانین مرتبط با اعمال قانون نیز در قبال این افراد بازدارنده نیست.

رشد 64 درصدی میزان برخوردها با موتورسیکلت داران در پایتخت

رییس پلیس راهور پایتخت به آمارهای برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران در شهر تهران در پنج ماهه سال 1403 اشاره کرد و گفت: تعداد 933 هزار و 465 مورد اعمال قانون در این مدت انجام شده که از این میزان تعداد 98 هزار و 520 مورد مربوط به پلاک مخدوش، 14 هزار و 143 مود عبور از پیاده رو، 66 هزار و 719 مورد عبور از خط ویژه، 43 مورد حمل غیرمتعارف بار، 110 هزار و 688 مورد عبور ممنوع، 404 هزار و 18 مورد عدم استفاده از کلاه ایمنی، پنج هزار و 78 مورد توقیف با کفی، 50 هزار و 197 مورد توقیف ساعتی، 78 هزار و 228 مورد رفع اثر پوشش پلاک، 29 هزار و 648 مورد آشکارسازی موتورسیکلت، 381 هزار و 231 مورد طرح موتوریار و 222 مورد نیز سایر موارد بوده است.

سرهنگ ابوالفضل موسوی پور اظهار کرد: این میزان از آمار برخوردها و اعمال قانون مربوط به موتورسیکلت داران نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع 365 هزار و 801 مورد رشد داشته است که بیشترین افزایش در بخش پلاک مخدوش موتورسیکلت، عبور از پیاده رو و خط ویژه، عبور ممنوع موتورسیکلت و عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

وی ادامه داد: طبق این داده های آماری میزان برخوردها با موتورسیکلت داران در پایتخت در مجموع 64 درصد افزایش داشته که پلاک مخدوش موتورسیکلت 44 درصد رشد، عبور از پیاده رو 115 درصد، عبور از خطوط ویژه 262 درصد، عبور ممنوع موتورسیکلت 87 درصد و طرح موتوریار چهار درصد رشد را به خود اختصاص داده اند.

حرکت در تونل و خطوط ویژه و تصادفات موتورسواران

حرکات مخاطره آمیز و بسیار خطرناک، تک چرخ و حرکت خلاف جهت برخی از کارهای ممنوعه برای موتورسواران است که باعث بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری برای آنان می شود، مرگ یکی از این مواردی است که در انتظار موتورسواران متخلف است.

در صورت ارتکاب این تخلفات از سوی موتورسیکلت سواران برابر ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ضمن اعمال قانون، موتورسیکلت نیز به مدت یک هفته در پارکینگ متوقف می شود اما موضوع مهم این است زمانی که مرگ به سراغ این افراد بیاید دیگر امکان جبران آن وجود ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ نیز درباره ممنوعیت ورود موتورسواران به تونل های شهری هشدار داد و گفت: سال گذشته 11 و امسال 2 موتورسوار در تونل های شهر جان خود را از دست داده اند. پارسال شاهد جان باختن 11 نفر از راکبان موتورسیکلت بدلیل ورود به تونل ها و واژگونی و برخورد با سطح راه و یا برخورد با دیواره تونل ها بر اثر مسمومیت گازهای آلاینده بوده ایم.

سرهنگ فیروز کشیر ادامه داد: این موضوع را می دانیم وقتی موتورسواری راه صحیح و درست خود را طی می کند هیچ دلیلی ندارد که بخواهد دچار واژگونی شود پس حتما دلیلی برای واژگونی و برخورد با دیواره تونل ها وجود دارد که این انباشت گازهای آلاینده است که باعث واژگونی ها در داخل تونل می شود.

وی گفت: در خطوط ویژه فقط تردد اتوبوس های تندرو و خودروهای امدادی و پلیس مجاز بوده و موتورسواران نمی توانند از این خطوط برای تردد و ادامه حرکت استفاده کنند. با توجه به اینکه اتوبوس در حال تردد مجاز و در مسیر تعیین شده است ناگاه با موتورسیکلت از روبرو مواجه می شود و راننده این اتوبوس نمی تواند با آن حجم از مسافر از ترمز استفاده کند و چون فرصتی برای عکس العمل ندارد با موتورسیکلت شاخ به شاخ می شود و حوادث دلخراشی رقم می خورد.

اگر چه عوامل بازدارنده ای برای انواع حرکات خطرناک از سوی موتورسواران در خیابان ها، بزرگ راه ها و حتی تونل های سطح پایتخت وجود دارد اما برخی از دارندگان موتور انگار گوش شنوایی برای شنیدن اخبار ناگوار برای موتورسیکلت داران ندارند و از طرفی دیگر به هیچ یک از قوانین مرتبط با موتورسواری اهمیتی نمی دهند.

همین مشکلات نه تنها باعث مرگ، مصدومیت و هزاران گرفتاری دیگر برای موتورسواران می شود از طرفی دیگر عابران پیاده، خودروهای عبوری و حتی دیگر موتورسیکلت داران را گرفتار می کنند و شاید تا سال های سال نتوانند آسیب های ناشی از آن را جبران کنند.

نظرات

captcha