اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
دکترای تخصصی علوم ارتباطات در پنل «کودک و خانواده در فضای مجازی» گفت: تغییرات تکنولوژیک منجر به از دست رفتن فر صت ها و نادیده گرفتن تهدیدها می شود؛ در این نوع زندگی باید به ملزوماتی همچون بهزیستی دیجیتال خانواده توجه کرد.
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چهارمین دوره نشست ملی فعالان سواد فضای مجازی صبح چهارشنبه 11 مهرماه با حضور فعالان و کنشگران حوزه فضای مجازی در مجموعه فرهنگی باغ زیبا آغاز شد.
بهاره نصیری، دبیر پنل «کودک و خانواده در فضای مجازی» در چهارمین دوره نشست فعالان سواد فضای مجازی کشور با اشاره به بخش های گوناگون این پنل گفت: این پنل در چهار بخش معرفی سکوهای تخصصی کودک، رده بندی سنی استفاده از انواع محتوا در ففضای مجازی، مدیریت مصرف شبکه های اجتماعی در خانواده و معرفی ابزارهای نظارت والدین در فضای مجازی ارائه می شود. این مباحث می تواند مؤثر و سازنده باشد و جای انجمن اولیا و مربیان و مدیران مدارس را خالی می بینم و امیدوارم این نشست ضبط شده و محتوای آن به اطلاع مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان برسد.
وی با اشاره به موضوع خانواده دیجیتال گفت: با توجه به تحولات سبک زندگی با یکسری کلیدواژه هایی مانند خانواده دیجیتال مواجه هستیم که باعث تغییر سبک زندگی خانواده ها شده است و آنها می توانند به تولید، توزیع و تکثیر پیام ها بپردازند و این مسئله تغییرات تکنولوژیکی و زندگی را به همراه دارد و این موضوع یک فرآیند جهانی است و در هر کشوری متناسب با فرهنگ هر کشور می تواند تجربه متفاوتی داشته باشد.
نصیری ادامه داد: این تغییرات تکنولوژیک منجر به از دست رفتن فر صت ها و نادیده گرفتن تهدیدهایی می شود که نیاز است در این نوع زندگی به ملزوماتی توجه شود که از جمله این ملزمات می توان به بهزیستی دیجیتال اشاره کرد. یعنی اینکه یک خانواده باید بداند چگونه می تواند از این فرصت ها استفاده کند تا زندگی بهتری داشته باشد.
در ادامه پنل، مجید شفیعی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به محتوا و خدمات مناسب کودکان و نوجوانان در فضای مجازی گفت: سواد فضای مجازی، ابزار استفاده سالم و ایمن از فضای مجازی است و بخشی از این سواد مربوط به تعامل اولیا با کودک در تنظیم استفاده و رفع نیازهای کودک از فضای مجازی است. برای مواجهه فعال و اعمال سواد رسانه ای که اولیا وظیفه جدی در این زمینه دارد، باید شناخت مناسبی از نیازهای کودک داشته باشند، عمده نیازهای کودک شامل آموزش، بازی و سرگرمی، خدمات عمومی، ابزارهای کاربردی، رفع کنجکاوی و تعامل و ارتباط با دوستان و تولید محتوا است که اولیا برای رفع این نیازها باید در ابتدا محتوای مناسب این قشر را بشناسند.
وی افزود: والدین باید ابزار کنترل نصبی را بشناسند. از سوی دیگر کنترل های پلتفرمی نیز در راستای صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی از سوی پلتفرم ها انجام می شود؛ اما همراهی و آموزش در حوزه توجه انتقادی به تبلیغات در برنامه ها، حفظ حریم خصوصی، ایمنی و امنیت در فضای مجازی، ردپای دیجیتال و حفاظت از داده ها و تناسب محتوا با سن و فرهنگ را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم.
شفیعی در ادامه یکسری از سایت ها و اپ های مناسب از نظر محتوایی را معرفی کرد و گفت: تارنماها و برنامه های مرتبط با آموزشگاه ها و مدارس طراحی شده است که بی خطر هستند و کودکان و نوجوانان می توانند از آنها استفاده کنند. سکوها، تارنماها و نرم افزارهای داخلی که به صورت تخصصی محتوا و ویدئوهای آموزشی در اختیار کودکان و نوجوان قرار می دهند، شامل فیلیمو مدرسه، فرادرس، مکتب خونه و ... است. در حوزه بازی نیز اپ استورهای اناردونی، بازار، مایکت چارخونه درسا و ... در راستای رده بندی سنی است و اغلب مخاطبان کودک و نوجوان از آن استفاده می کنند. اگر آنها می خواهند فیلم و سریال ببینند، نماوا و فیلیمو و اغلب اپ های دیگر کارهای خوبی در راستای رده بندی انجام داده اند که می تواند مورد توجه والدین نیز باشد. در رابطه با شبکه های اجتماعی نیز استفاده از آن برای کودکان و نوجوانان پیشنهاد نمی شود.
سیدآرش وکیلیان، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در این بخش به نظام رده بندی سنی، خدمات و محتوا برای برای کودک و نوجوان پرداخت و گفت: هنوز به الگوی مناسب در کنترل و نظارت بر محتوا نداریم، یکی از رویکردها رگولاتوری است و صدا و سیما یک الگوی محوری مناسب است و سکوها می توانند از آن استفاده کنند. یکی از چالش های رگولاتوری سکومحور، تعارض منافع است و به نظر می رسد الگوی کارگزارمحور مناسب است که ترکیبی از دو الگوی یادشده است و مهمترین چالش آن فقط تأمین منابع مالی آن است.
وی در ادامه به برنامه اقدام در این زمینه اشاره کرد و افزود: در گام اول ترویج چارچوب اولیه تهیه شده توسط وزارت ارشاد و سایر سازمان ها و نهادها، هماهنگ سازی رگولاتوری در رده بندی سنی، جلب مشارکت عمومی برای رده بندی آثار و به کارگیری رده بندی در سکوها به صورت داوطلبانه توصیه می شود.
وکیلیان ادامه داد: کندی در زمینه وضع قوانین و مقررات در حوزه حمایت های اجتماعی، ضعف در تعامل هم افزا میان نهادهای دولتی و غیردولتی، ضعف در مدل اقتصادی مطلوب برای کسب و کارها و ... از چالش های اصلی زیست بوم کودک و نوجوان محسوب می شود.
در بخش دیگری از این پنل به معرفی سایت و اپ کدومو، ایمینو و کالج ساز پرداخته شد.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}