اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
اراک- پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به 240 شهید بمباران استان مرکزی، افزود: بخشی از دفاع مقدس مغفول مانده است.
علی احمدلو در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به خاطرات دوران جنگ اظهار کرد: شهید فهمیده و بهنام محمدی به عنوان نمادهای دانش آموزی دفاع مقدس شناخته شده هستند و حدود 78 هزار جانباز و شهید ما مربوط به بمباران شهرها و منازل مسکونی است که شهدای مردمی هستند.
وی با اشاره به 240 شهید بمباران در استان مرکزی از سال 63 الی 67، ادامه داد: 120 تن از این شهدا مربوط به واحدهای تولیدی اراک هستند و سپس منطقه فوتبال اراک است.
وی با اشاره به اینکه در زمان جنگ در دبیرستان مشغول به تحصیل بودم، گفت: در آن برهه زمانی فرمانداری تصمیم گرفت از ظرفیت انجمن اسلامی دانش آموزان استفاده کند و چندین پایگاه در اراک احداث شد من نیز همراه تعدادی از افراد دیگر برای نصب شیشه های شکسته منازل در پایگاهی در پاساژ تهرانی مستقر شدم.
دبیر بازنشسته آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به نایاب بودن شیشه در زمان جنگ، افزود: دانش آموزان بر اساس کروکی تهیه شده همراه با شیشه بر خانه به خانه حرکت کرده و اندازه شیشه های شکسته را تهیه کرده و در هنرستان با آماده سازی شیشه ها، آن را برای نصب به منازل می بردند و دانش آموزان در این موضوع نقش ناظر را داشتند.
این دبیر آموزش و پرورش با اشاره به بمباران غزه از سوی اسرائیل، تصریح کرد: پس از بمباران منطقه فوتبال در آنجا مستقر شدم و در آنجا دشواری ها و مشکلات بمباران شهرها و سختی خانواده ها را می دیدم و باید اذعان کرد در بمباران شهری دغدغه ای نیز برای رزمندگان ایجاد می شود و هدف دشمن از بمباران شهری، خالی کردن پشت جبهه ها است.
احمدلو با بیان اینکه سال 65 اوج بمباران شهری اراک بود، گفت: مردم در این سال با تمام وجود جنگ را حس کردند و با وجود تعمیر چندین باره شیشه ها، به دلیل حجم بمباران، موجودی شیشه به پایان رسید و مجبور شدیم پلاستیک میان منازل توزیع کنیم.
وی اظهار کرد: در اوج بمباران شهری، بسیاری از مردم اراک به سمت روستاها رفته و آنجا ساکن شدند و بر اساس پژوهش ها، تعدادی از دانش آموزان و دبیران در همان روستا ازدواج کردند همچنین برخی از ویلاسازی ها در روستاها نیز در اثر مهاجرت بود که این رویدادها زمینه ساز تقویت همدلی، وطن پرستی و تقویت برادری دینی شد.
پژوهشگر دفاع مقدس ادامه داد: در آن دوران به منظور حفظ امنیت و حریم خصوصی افراد، اجازه ورود همه به محل های بمباران شده داده نمی شد اما فرمانداری برای ورود ما به این محل های حکم رسمی داده بود اما متاسفانه آن فرماندار در اوج جوانی فوت کرد و بسیاری از اطلاعات آن دوران با فوت او، غیرقابل دسترس ماند.
احمدلو افزود: برای پژوهش های بیشتر از فرمانداری با این موضوع مواجه شدم که هیچ اطلاعاتی از آن دوران وجود ندارد و گویا فرماندار به تنهایی این کار را انجام داده است و حتی اسنادی هم از این موصوع در فرمانداری و بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس وجود ندارد.
وی تصریح کرد: متاسفانه فرهنگی برای نگهداری این آثار به عنوان اسناد دفاع مقدس و برگی از تاریخ وجود نداشت و چیزی از این موضوعات باقی نمانده است و تلاش می کنیم بر اساس مصاحبه ها، این موضوع در قالب کتاب جمع اوری شود.
وی گفت: حدود دو ماه برای این اقدامات مدرسه را رها کرده بودم و در نهایت پس از پایان جنگ دیپلم خود را اخذ کرده و در دانشگاه تربیت معلم پذیرفته شدم و در حال حاضر با وجود بازنشستگی مشغول تدریس درس آمادگی دفاعی هستم.
پژوهشگر دفاع مقدس با گلایه از نبود توجه مناسب در کتب درسی به دفاع مقدس و معفول ماندن این موضوع، اظهار کرد: دفاع مقدس باید در قالب یک فصل و نه به شکل پراکنده در کتب درسی آورده است و دلیل این کم توجهی بی اعتقادی برخی از مسئولین به دفاع مقدس است.
وی با تاکید بر معرفی دفاع مقدس در کتب درسی به شکل اصولی و با جزئیات، ادامه داد: درس آمادگی دفاعی از گذشته در مدارس وجود داشته و نمی توان آن را به عنوان یک کتاب محتوایی دفاع مقدس دانست.
دبیر آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: میزان مطالعات ما در جامعه کم شده و آشنایی درستی نیز با دفاع مقدس وجود ندارد که می طلبد فرهنگ دفاع مقدس را به درستی و با مطالعه تبیین و به نسل آتی جامعه منتقل کرد.
وی با تاکید بر لزوم تحقیق و مطالعه پیش از بیان جزییات دفاع مقدس، افزود: برای بیان دفاع مقدس باید در ابتدا فضای دفاع مقدس در خانواده ها شکل بگیرد و تمام جوانب آن برای دانش اموزان بیان شود تا بتوان آن را به درستی تبیین کرد.
{{name}}
{{content}}