«سرگذشت ادیان و اندیشه های آسمانی» در کتاب فروشی ها

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب سرگذشت ادیان و اندیشه های آسمانی شرحی است مختصر بر چند آیین مهم جهان که به صورت داستانی- تحقیقی بیان شده است. تحولات شرق و غرب تا حد زیادی به این ادیان وابسته بوده و هست. به همین خاطر در فصل ادیان شرقی آیین های هندو و بودا بررسی شده اند و پس از آن ادیان زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام که بیشتر در غرب نفوذ کرده اند، مورد مطالعه قرار گرفته است. پایان بخش کتاب نیز فصلی کوتاه در مورد نظرهای اسلام راجع به دیگر ادیان است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب سرگذشت ادیان و اندیشه های آسمانی شرحی است مختصر بر چند آیین مهم جهان که به صورت داستانی- تحقیقی بیان شده است. تحولات شرق و غرب تا حد زیادی به این ادیان وابسته بوده و هست. به همین خاطر در فصل ادیان شرقی آیین های هندو و بودا بررسی شده اند و پس از آن ادیان زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام که بیشتر در غرب نفوذ کرده اند، مورد مطالعه قرار گرفته است. پایان بخش کتاب نیز فصلی کوتاه در مورد نظرهای اسلام راجع به دیگر ادیان است.

دین برنامه ای الوهی برای شناختن خدا و نزدیک شدن به او و رسیدن انسان به سعادت و خوشبختی در هر دو جهان است. خوشبختی هر دو جهان درامتداد همدیگر است. یعنی ابتدا در این جهان باید خوشبخت شود تا به خوشبختی آن جهان هم برسد. خوشبختی دراین جهان مقدمه خوشبختی در آن جهان است، به شرطی که این خوشبختی از راه هایی به دست برسد که «از طرف خدا» پیشنهاد می شود. دین تنها وسیله نیایش و ستایش خدا نیست، بلکه برای کلیه امور فردی و اجتماعی انسان است و برای این بخش از زندگی انسان هم دستورالعمل های جامع و مقررات خاصی دارد. پس هدایت بشر در ساختاری به نام «اجتماع» صورت می گیرد.

این کتاب هفت فصل دارد که در آن به بررسی«ادیان اولیه»، «ادیان شرقی»، «دین زرتشت»، «دین یهود»، «دین مسیح»، «دین اسلام» و «دیدگاه اسلام» پرداخته شده است. در فصل «ادیان شرقی» آیین های هندو و بودا نیز بررسی شده اند. پایان بخش کتاب نیز فصلی کوتاه در مورد نظرات اسلام راجع به دیگر ادیان آمده است.

قسمتی از متن کتاب

آیینی دوستدار طبیعت

زرتشتیان برای آتش احترام فراوانی قائل هستند، از این رو برخی به اشتباه آنها را آتش پرست می خوانند. نه تنها آتش که بسیاری از مظاهر طبیعت در این آئین جایگاه ویژه دارد که از آن جمله آب، خاک، کاریز و گاو است. پاکی در این آیین در دو معنا ظاهر می شود که یکی به معنای پاکی معنوی در شکل راستی و عدالت است و دیگری به معنای پاکیزگی ظاهری است که به حفاظت از طبیعت و منابع آن می انجامد.

انداختن آب دهان خصوصاً در حضور دیگران، عمل زشتی است و پلیدی به شمار می آید. هوایی که از ریه ها خارج می شود نیز موجب نجاست است و از این رو موبد هنگام افروختن آتش مقدس در آتشکده با پارچه ای جلوی دهان خود را می گیرد تا آتش مقدس آلوده نشود. آتشکده محل عبادت زرتشتیان است و آتش مقدس باید همیشه در آن فروزان باشد و هیچگاه خاموشی نبیند. از این رو آتش نگاهبانی دارد که به آن هیربُد گویند. آتش نماد نور الهی است و نمازهای پنجگانه ای که در آئین زرتشت وجود دارد باید به سمت آتش خوانده شود. وقتی ایجاد کاریز و نگهبانی از پاکی آب و فرمان هایی از این دست به عنوان عامل ثواب و پاداش در این آئین به شمار می آیند، رفته رفته به مجموعه قوانینی می رسیم که مومنین به زرتشت را ملزم به حفظ طبیعت می کند. (صفحه 59)

کتاب سرگذشت ادیان و اندیشه های آسمانی نوشته محمد آسیابانی و محمدمهدی سیدناصری، در 224 صفحه، با کاغذ کاهی، قطع رقعی و جلد شومیز، با شمارگان 500 نسخه، در سال 1402 توسط کتاب های متمم واحد حقوق و روابط بین الملل موسسه نشر و تحقیقات ذکر به چاپ دوم رسید. این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده است.

نظرات

captcha