پرکشیدن هشت عقاب تیزپرواز در جبهه های جنگ

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، خلبانان از جمله سلحشورانی بودند که شکوهمندانه در طول دوران دفاع مقدس از جان خود برای حفظ وطن گذشتند. آنان نقش مهم و تعیین کننده ای در دوران دفاع مقدس داشتند و علاوه بر انجام عملیات های آفندی و پدافندی؛ انتقال مجروحان، انتقال ادوات و تجهیزات به مناطق جنگی، اسکورت کاروان های تجاری و نفتکش ها و انجام عملیات های شناسایی و تجسس را برعهده داشتند.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، خلبانان از جمله سلحشورانی بودند که شکوهمندانه در طول دوران دفاع مقدس از جان خود برای حفظ وطن گذشتند. آنان نقش مهم و تعیین کننده ای در دوران دفاع مقدس داشتند و علاوه بر انجام عملیات های آفندی و پدافندی؛ انتقال مجروحان، انتقال ادوات و تجهیزات به مناطق جنگی، اسکورت کاروان های تجاری و نفتکش ها و انجام عملیات های شناسایی و تجسس را برعهده داشتند.

امروز 12 مهر مصادف با سالروز شهادت مسعود امیری دربان، خسرو جعفری، شهاب الدین طباطبائی سلطانی، محمد سبزآبادی برچ لو، هادی جورکی، غلامرضا چاغروند، جعفر شیرین آبادی زغن آبادی و حسین بهرام هشت تن از عقابان تیزپرواز ارتش جمهوری اسلامی در سال 1359 است.

پرچمداران حمله به الدوره بغداد

دو فروند اف 4ای با لیدری سرگرد فرج الله براتپور و کمک ستوان یکم بهمن سلیمانی و شماره دو به خلبانی سرگرد مسعود امیری دربان و کمک ستوان یکم خسرو جعفری 6 صبح دوازدهم مهر سال 1359 به قصد بمباران پالایشگاه الدوره بغداد از پایگاه سوم شکاری همدان به پرواز درآمدند. هر جنگنده مجهز به 6 تیر بمب با پرواز پست و گذر از پدافند مهلک بغداد پالایشگاه الدوره را درهم می کوبند. دسته پروازی از بغداد هواپیمای شماره 2 را که در حال خروج بود هدف موشک زمین به هوا قرار داد. به دلیل ارتفاع پایین خدمه فرصت خروج نیافت و با فانتوم به زمین برخورد کرد. این دو خلبان تیزپرواز که از پایگاه بندرعباس برای کمک به همرزمان خود به پایگاه همدان آمده بودند به فیض شهادت نائل شدند. پیکر شهید جعفری در سال 1381 به وطن بازگشت اما پیکر مطهر شهید امیری دربان تاکنون تفحص نشده و جاویدالاثر است.

برشی از زندگی امیری دربان و جعفری خلبانان ارتش

شهید امیری دربان سال 1323 در مشهد متولد شد. سال 1343 وارد نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و به عنوان خلبان اف-5 انتخاب و در گردان 101 شکاری پایگاه یکم مهرآباد مشغول به خدمت شد. با ورود جنگنده اف-4 به نیروی هوایی خیلی سریع برای پرواز با این جنگنده انتخاب و در نهایت در گردان 31 شکاری همدان مشغول به خدمت شد.

امیری دربان اوایل سال 50 به گردان 72 تاکتیکی شیراز و پس از مدتی به گردان 12 شکاری مهرآباد ملحق شد. بعد از انقلاب به عنوان رئیس شعبه جنگ افزار معاونت عملیات پایگاه نهم شکاری مشغول به خدمت گردید. با شروع جنگ تحمیلی به مقابله با دشمن پرداخت و به پایگاه سوم شکاری مامور شد.

جعفری سال 1329 در شیراز دیده به جهان گشود. پس از پایان تحصیلات در سال 1351 وارد نیروی هوایی شد و بعد از پایان دوره آموزش پرواز در آمریکا به عنوان خلبان اف-4 انتخاب و پس از گذراندن دوره تاکتیکی فانتوم به پایگاه نهم شکاری منتقل شد.

برشی از زندگی خلبان طباطبائی سلطانی

شهاب الدین طباطبائی سلطانی 2 خرداد سال 1322 در بروجرد دیده به جهان گشود. وی صبح روز دوازدهم مهر سال 1359 با یک فروند اف 5 برای بمباران نیروهای دشمن در سوسنگرد به پرواز درآمد و در همین منطقه از صفحه رادار محو شد. در تحقیقات محلی اسفند سال 1362 اهالی روستایی به نام سابله تایید کردند که هواپیما مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفته و بقایای پیکر این خلبان شهید را در کنار رودخانه ای دفن کردند.

تیزپرواز سبزآبادی برچ لو

سرلشکر خلبان محمد سبزآبادی برچ لو سال 1332 در تهران دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند و در سال 1352 به دانشکده خلبانی راه یافت. وی پس از طی دوره مقدماتی پرواز در کشور برای گذراندن دوره تکمیلی پرواز به آمریکا اعزام و پس از اخذ نشان و کارنامه خلبانی در سال 1355 به ایران بازگشت و رسماً با هواپیمای آف 4 پرواز را آغاز کرد.
این خلبان شجاع ارتش از ابتدای جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه کشورمان تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از پیش روی دشمن بعثی به خاک ایران به کار بست و در عمر کوتاه خود پس از شروع جنگ، پروازهای عملیاتی متعددی بر علیه نیروهای دشمن بعثی به ثبت رساند. سبزآبادی در سرکوب غائله کردستان روزانه 2 تا 3 پرواز عملیاتی به طور داوطلبانه انجام می داد. وی 12 مهر سال 59 در یک پرواز عملیاتی نزدیکی بصره به شادگان، به علت اصابت موشک ضد هوایی به هواپیمایش، به درجه رفیع شهادت نائل شد.

برشی از زندگی خلبان جورکی

هادی جورکی پنجم آبان سال 1334 در خرمشهر چشم به جهان گشود. تا پایان دوره کارشناسی در رشته علوم و فنون نظامی درس خواند. خلبان ارتش بود. سال1357 ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد. به عنوان نیروی هوایی ارتش در جبهه حضور یافت. دوازدهم مهر سال 1359 با سمت خلبان در دزفول به فیض شهادت نائل شد.

فرود بین نیروهای دشمن

غلامرضا چاغروند دوازدهم بهمن سال 1331 در شهرستان خرم آباد دیده به جهان گشود. سال 1353 به استخدام هوانیروز درآمد و پس از گذراندن آموزش زبان انگلیسی و دوره های مختلف نظامی در تهران و مرکز آموزش هوانیروز اصفهان با درجه ستوان سومی ترخیص شد. سال 1355 به دلیل درگیری با رئیس وقت شهربانی اصفهان یک ماه در بازداشتگاه ارتش محبوس شد. وی پس از گذراندن دوره های نظامی، زبان انگلیسی و پرواز بالگرد در تهران و پایگاه مرکز آموزش اصفهان، با درجه ستوان سومی و پرواز با بالگرد 214 به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد.

سال 57 که عطر انقلاب اسلامی در همه جای کشور پیچید، چاغروند همراه با انقلابیون در راهپیمایی ها شرکت کرد و در سال 58 همزمان با شورش گروهک های معاند در کردستان به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد و در عملیات های مختلفی به مبارزه و درگیری با آنها پرداخت.

وی با آغاز جنگ تحمیلی مانند دیگر نیروهای هوانیروز به جبهه های جنگ غرب و جنوب شتافت و جانفشانی های بسیار کرد. آخرین ماموریت این خلبان جسور و با ایمان هوانیروز بعدازظهر 12 مهر سال 1359 بود. در آن روز چاغروند و کمک خلبان ستوان یار حسین مصری و کروچیف مهندس پرواز و عادل موسوی گروهبان یکم عازم ماموریت از کرمانشاه به ایلام و دهلران شدند. آنها پس از انجام مأموریت در دهلران، با سوار کردن هفت نفر نظامی عزم بازگشت کردند. در مسیر زمانی که به منطقه ای با نام دهات جالیز بین موسیان و دشت عباس رسیدند، بالگرد آنها مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفت و کمک خلبان نیز مجروح شد و بالگرد آسیب دید. چاغروند که بر اثر آسیب دیدگی بالگرد قادر به پرواز نبود برای سالم ماندن سرنشینان اقدام به فرود اجباری در بین نیروهای دشمن کرد.

دشمن با اسارت سرنشینان بالگرد یک مصاحبه رادیویی برای خوراک تبلیغاتی در همان محل تدارک دید اما این خلبان دلیر در مقابل خواسته آنها مبنی بر اسائه ادب به ساحت امام و مسئولان مقاومت کرد و دشمن همان جا او را شهید کرد.

خلبان شیرین آبادی زغن آبادی

جعفر شیرین آبادی زغن آبادی آذر سال 1327 در شهرستان ارسباران از توابع استان آذربایجان شرقی دیده به جهان گشود. پس از اخذ سیکل در آذر سال 1349 به نیروی هوایی پیوست و در رشته درجه داری مشغول به خدمت شد. بعد از اخذ دیپلم به دانشکده خلبانی رفت و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و به عنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری پیوست. 6 صبح دوازدهم مهر سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان محمد سبز آبادی برجلو و کمک ستوان یکم جعفر شیرینی به قصد بمباران مواضع دشمن در بصره به پرواز در آمدند. پس از بمباران مواضع در راه بازگشت هواپیمایشان مورد اصابت موشک زمین به هوای دشمن در منطقه شادگان و محدود شمال شرق خرمشهر قرار گرفت و به شهادت رسید. بقایای پیکر پاک شهید شیرین آبادی بعد از عملیات بیت المقدس در کنار قطعاتی از هواپیما تفحص شد.

برشی از زندگی خلبان شهید بهرام

خلبان حسین بهرام هفتم شهریور سال 1333 در آبادان چشم به جهان گشود. تا پایان دوره کارشناسی در رشته علوم و فنون نظامی درس خواند و به عنوان خلبان ارتش در جبهه حضور یافت. وی 12 مهر سال 1359 با سمت خلبان در العماره عراق به شهادت رسید و جاویدالاثر شد.

نظرات

captcha